webForumDet fria alternativet

Ny spamvåg?

Datasäkerhet

25 svar · 1 537 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Det känns som att jag blivit översköljd av spam de senaste dagarna. Får minst 200 spam dagligen! Det verkar som en helt ny våg av spam, kan det vara så?

Innan detta så var det relativt lugnt. Med kanske max 10-20 om dagen. :(

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag har inte märkt någon ökning. Men vi fick en rapport från IT-ansvarige på jobbet.
Under årets tre första månader tog vi emot 4,7 miljoner mail. 94% var spam.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag har inte märkt någon onormal ökning av spam hos mig eller hos någon av våra kunder, så det är nog din e-postadress som har kommit på villovägar.

Web-Tor: Det är makalöst vad spam som skickas. :o

Gislaved: Ja, det känns som att min huvudmail har blivit exploaterad. :l Förstår inte från vad dock. Men man kan ju inte göra något åt det ändå, mer än att rensa spam-korgen...

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

silfver skrev:

Det känns som att jag blivit översköljd av spam de senaste dagarna. Får minst 200 spam dagligen! Det verkar som en helt ny våg av spam, kan det vara så?

Innan detta så var det relativt lugnt. Med kanske max 10-20 om dagen. :(

Kan hända!

Som tur slipper jag spamen, samt säkert en del viktiga mail... höhö .. använder ju hotmail. Min andra mail dock... oj oj oj... den blir ju sönderspammad..

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag får inga spam i min inkorg heller, Mr. N. Men precis som din så fylls min spamkorg dagligen.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Uhm... så vad är problemet?

Mr. N. skrev:

Uhm... så vad är problemet?

Jag får massa spam i min spamkorg och jag blir irriterad för att jag måste kolla så där inte ligger några viktiga mail? :p

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Var har du din mail? Är det Gmail eller har du en egen domän och mailserver som är hostad nånstans? Det kan ju mycket väl handla om att t.ex. ditt webbhotell gjort förändringar.

Mitt hotell (kualo.com) införde t.ex. ett generellt spamfilter i höstas som bygger på en databas där kända spammares IP-adresser och domäner registrerats och uppdateras dagligen. Omedelbart sjönk antalet spam jag fick från 4-600/dag till högst 10. Det kanske kan vara nåt liknande - fast omvänt - ditt fall....

Jag har mailen hos Binero. Tror inte de har gjort några förändringar i mailen, men man kan kanske aktivera nåt spamskydd i kontrollpanelen. Ska kolla det.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Jag tycker att det går i vågor, just nu är det väldigt mycket spam. Jag märkerr när hotellet uppgraderat sina filter, då sjunker antalet en tid framåt.

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Jag kör bara med greylisting och thunderbirds spamfilter. Innan jag använde mig av greylisting så fick jag 30-40 spam om dagen, nu ligger jag på ca 5 om dagen.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

det verkar vara lite mer nu ja, idag fick jag 99 spam. Det brukar ligga på 50-60 kanske. Använder bara Thunderbirds egna, men greylisting kanske man skulle ta en titt på, det var två spam som slank igenom filtret idag.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Jag har också min e-post på Binero, har inte märkt någon ökning. Får kanske 10-20 spam om dagen.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Var månader sedan ett spam-mail slank igenom (Gmail), men jag håller med, det är väldigt irriterande att behöva tömma spamkorgen (Har som rutin att göra det en gång innan jag går hem för dagen, eller när jag väntar ett mail som inte dyker upp).

Hur kan det fortfarande, 2008, löna sig med att skicka spam?!

Okkido skrev:

Hur kan det fortfarande, 2008, löna sig med att skicka spam?

Så länge det finns folk som betalar för att få spam utskickade med sitt budskap så kommer det finnas en vinstmöjlighet för spamföretagen.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Gislaved skrev:

Så länge det finns folk som betalar för att få spam utskickade med sitt budskap så kommer det finnas en vinstmöjlighet för spamföretagen.

Men dessa företag hade inte betalt för att skicka spam (mer än en gång) om det inte vore så att folk klickat på dem, eller?

Det räcker nog att de betalar en gång, sedan går väl spamföretagen vidare till nästa företag antar jag. Vissa kan säkert tjäna pengar på försäljning av produkter också, men jag tror att de flesta inte gör det.

Det känns som att den där spamvågen jag talade om är över nu. Eller ifall den som skickade alla spam är stoppad. För de två senaste dagarna har varit lugna. Kanske fått 2-3 spam högst. (y)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)