webForumDet fria alternativet

Virus på datorn

Datasäkerhet

2 svar · 1 510 visningar · startad av Darkcloud

Medlem sedan apr. 20086 inlägg
Frågan#1

Hallå, för två dagar sedan då jag gick in på min dator så hände något märkligt. När den laddade så kom det upp en diskkontroll. Jag lät den ladda och loggade sedan in på datorn. När jag kom in på själva skrivbordet så såg allt helt konstigt ut. Det stod att det var en "Microsoft uppdatering" med när det inte gick att gå in på internet eller något annat program så jag förmmodade jag att det var ett virus. Så jag gick in på olika mappar för att leta reda på viruset. Jag hittade en mapp med namnet Antivirus... Där fanns det tre program, med ett där det stog "Microsoft running" ungefär. Jag trodde att det var viruset och tog ut det på skrivbordet för att kunna radera det. Jag raderade det och startade om datorn på hopp att det skulle ändras tillbaka. Inget hände... Jag startade om datorn ytterligare några gånger, *notera att diskkontrollen alltid var kvar*. Efter några gånger så hade skrivbordsbagrunden ändras igen och allt såg ännu konstigare ut. Jag blev galen och forsatte att starta om datorn. Efter några omstartningar så kom en svart ruta upp, med en lång text och olika alternativ när man startade datorn. Man kan inte se all text så jag skriver ... om något fattas. Så här stod det: Windows kunde inte startas. Detta kanske beror på en ändring i program...ler maskinvara. ... detta beror på att datorn inte svarade, startade om oväntat eller stängdes av automatiskt för att skydda dina filer och mappar kan du välja Senaste fungerade konfiguration för att återställa de inställningar som användes förra gången som datorn kunde startas. ... ett tidigare startförsök avbröts på grund av ett strömavbrott eller att strömknappen trycktes in eller om du är osäker på varför datorn inte kan starta kan du välja Starta Windows normalt.

Sedan fanns det alternativ som man kunde välja, hur man vill starta datorn.

Felsäkert läge
Felsäkert läge med nätverk
Felsäkert läge med kommandotolk

Senaste konfuguration (de senaste inställningarna som fungerar ...)

Starta Windows normal

Jag testade alla alternativ, MEN när jag kom fram till diskkontrollen så tog det stop. Om jag väntar på att den ska bli färdig så står det på slutet att den har hittat ett fel och står sedan stilla. Om man trycker på en tagent för att avbryta diskkontrollen så händer samma sak, allt står stilla.

Jag tror att det här är ett virus som försöker lura användaren att det är en Microsoft uppdatering. Jag har ingen aning hur jag ska göra varken med diskkontrollen eller viruset som kanske finns kvar på datorn. Jag behöver verkligen er hjälp!

Tack på förhand

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Start - Den här datorn - hdd - högerklicka - egenskaper - verktyg - kontrollera nu - kryssa i båda alternativen - klicka ok, verkställ osv.. starta om och låt den arbeta genom alla 5 stegen.

Antagligen är det en skadlig fil i ditt system som gör detta, kan vara från något program eller så. Du kan också kolla aktivitetshanteraren ..om du lyckas få upp den alltså och kolla vilka processer som är igång. :i Om du får upp konfigurationsfråga, välj: Senaste konfigurationen, starta Windows normalt innan kontrollen, brukar funka för mig.

Medlem sedan apr. 20086 inlägg

Okej, men problemet är att jag inte kan komma in på skrivbordet. Jag kan starta datorn och när den laddar så kommer skiten upp :( Det är diskkontrollen som stoppar allt så att man inte kan komma in på datorn.

298 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
157 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)