Vilket antivirusskydd har ni? Jag funderar på NOD32 som inte verkar göra så mycket annat än ett bra jobb. (Till skillnad från Norton som fixar och trixar med det mesta och drar cpu som attan...??)
Nej, man kan avaktivera den via kontrollpanelen om man vill. Jag har den körandes i bakgrunden samtidigt som jag använder en gammal gratisversion av Jetico Personal Firewall för att ha koll på den utåtgående trafiken.
Jag använder Norman antivirus och brandvägg.
Norman och F-Secure tycker jag är dom bästa som jag har använt.
Har även testat Panda, Nod32, Norton och Kapersky innan, men dom var jag inte nöjd med.
Jag har kört utan både virusskydd och brandvägg egentligen hela livet, vilket vid det här laget är över 15 år, men även en hel del på Mac OS i olika varianter.
Pro versionen av AVG och NOD32 kostar nästan på kronan lika mycket!
Jag tror jag råkade klicka på ett brev från postcard.ru som laddade ner suspekta filer till datorn... Detta brev ingår numera i mitt spamfilter.
Det syns inte i Windows, men i Mac OS är det mer tydligt (och där fungerar inga skript eller annan kod heller).
Använt AVG free i flera månader utan några problem, just därför tycker jag det är bäst bland alla gratis antivirusprogram, jag surfar också ganska vilt iof.
Suspekt sida, minns inte vilken, men trojanen bara kom och Avir gjorde inget, varken det ena eller andra, fick köra fdisk, skapa ny partition för att rädda datorn från att helt förstöras. Så ta bort Avir och installera AVG, du blir inte besviken. ;)
Windows Brandvägg, Nod32 och sunt förnyft kommer du långt på.
Men det är klart du MÅSTE ju inte ha en brandvägg men är klart att rekommendera, många sitter idag bakom en router eller liknande kan med räcka. Men gör ingen skada att ha Windows Brandvägg på tycker jag.
Personligen delar jag LAN trådlöst med en snubbe på övervåningen. Han har i sin tur Bredbandsbolaget och jag tror inte han har nåt speciellt skydd...
Alltså, Microsoft har inte mitt förtoende vad gäller brandvägg. Övertyga mig gärna om motsatsen! :-)
Jag kan förklara om du först förklarar hur denna kommentaren överhuvudtaget är relevant och hur killens eventuella mjukvarubrandvägg på en av hans datorer skulle förhindra att du gör intrång på hans troligtvis externa router.
Suspekt sida, minns inte vilken, men trojanen bara kom och Avir gjorde inget, varken det ena eller andra, fick köra fdisk, skapa ny partition för att rädda datorn från att helt förstöras. Så ta bort Avir och installera AVG, du blir inte besviken.
Jag bytte från AVG just för att jag var besviken. Segade ner min dator något grymt.
Avira är bäst-i-test när det gäller att stoppa virus och annat men verkar få ett sämre totalbetyg eftersom det ger många falska varningar och är långsamt på att scanna datorn.
Lägg märke till att just när det gäller trojaner så ligger Avira på 76% och AVG på 27%. ;)