webForumDet fria alternativet

Skicka krypterade e-postmeddelande

Datasäkerhet

5 svar · 704 visningar · startad av lilja

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg
Frågan#1

Jag har ett certifikat med en hemlig och en publik nyckel från thawte freemail. De hävdar att jag kan skicka krypterade e-postmeddelanden som bara mottagaren kan läsa. Hur är detta möjligt?

Om jag förstått det hela rätt krypteras och signeras meddelandet med min privata nyckel och sedan skickas meddelandet iväg. Mottagaren tar emot meddelandet och dekrypterar med min publika nyckel som alla har tillgång till, eller? Hur kan det då vara möjligt att enbart mottagaren kan läsa meddelandet??

Jag har alltså inte PGP utan ett certifikat utfärdat av thawte...

Källan till påståendet: https://www.thawte.com/ssl-digital-certificates/free-guides-whitepapers/pdf/print/personal_cert.pdf

Medlem sedan maj 2005562 inlägg

Troligtvis krypterar du med deras publika nyckel. Det enda som kan dekryptera sen är deras privata nyckel.
När de sedan skickar tillbaka till dig använder de din publika nyckel och du din privata för att dekryptera.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

lilja skrev:

Om jag förstått det hela rätt krypteras och signeras meddelandet med min privata nyckel och sedan skickas meddelandet iväg.

Den här formen av kryptering kallas asymmetrisk eftersom man krypterar med en nyckel och dekrypterar med en annan. Det smarta i sammanhanget är att man kallar den ena nyckeln privat och den andra publik. Du kan kryptera med vilken som helst av dem, men det är alltid bara den andra som kan dekryptera.

Det signeras med din privata nyckel och mottagaren kan därefter genom att kolla mot din publika nyckel se att det verkligen kommit från dig.

Krypteringen däremot gör du med mottagarens publika nyckel, vilket innebär att det bara går att läsa med mottagarens privata nyckel.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Jag måste nästan få hänvisa till denna tråd. ;)

Om man ska bena ut begreppen och egentligen bara upprepa det tydal säger.
Du får genom thawte två nycklar. En publik och en privat. Den privata nyckeln är något som bara du känner till.
Om någon skickar dig ett meddelande genom att kryptera meddelandet med din publika nyckel, finns det endast en nyckel som kan dekryptera detta meddelande. Nämligen din privata nyckel.

Som slok säger så krypterar du aldrig ett sänt meddelande med något av din information. Om du skickar ett meddelande till mig så, ursäkta språket, skiter jag om du har ett thawte certifikat eller ej. Om du vill att endast jag ska kunna läsa ditt mail så får du kryptera mailet med något som endast jag kan dekryptera. Nämligen, du får kryptera min min publika nyckel så endast jag kan dekryptera med min privata nyckel. :)

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

Detta är precis vad jag tänkte med. Jag testade att skicka krypterat från min hemadress till min jobbadress som är på en annan dator och som jag inte skickat något meddelande till tidigare. Det funkade bra och mottagande dator kunde dekryptera. Då måste jag väl ha krypterat med min privata och mottagaren öppnade med den publika som hängde med signaturen till det krypterade meddelandet?

Det är detta som förbryllar mig. Vad är det för mening med att kryptera ett meddelande när nyckeln för att låsa upp det hänger med? :P

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Meningen är ju att du redan innan ska ha hämtat de personers publika nycklar som du vill kommunicera med, på ett sådant sätt att du kan lita på att du verkligen har respektive persons publika nyckel. Ett alternativ är ju att låta en tredje part som du litar på förvalta dem.

Det du beskriver, att man krypterar med sin privata nyckel, kallas för signering. På så vis kan mottagaren veta att det är du som är avsändaren, för eftersom det går att dekryptera med din publika nyckel vet han/hon att det måste ha krypterats med din privata nyckel, som bara du har.

Vill du att bara mottagaren ska kunna läsa brevet så ska du kryptera med hans/hennes publika nyckel, för då är det ju hans/hennes privata nyckel som krävs för att dekryptera.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)