webForumDet fria alternativet

Använder ni Instant messaging på ert arbete?

Datasäkerhet

25 svar · 1 848 visningar · startad av Fredde Mannen

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg
Frågan#1

Skulle gärna vilja veta om du använder något program för Instant Messaging (ex. MSN eller något annat) på ditt arbete.

Om inte, varför?

Syfte: Gör ett litet arbete om Instant messaging.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Ja - Messenger, men framför allt använder vi Sametime inom företaget.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Vi använder MSN men direktiven inom koncernen är att vi inte får använda det.
Däremot så diskuterar vi inte vad som helst över msn med tanke på säkerheten.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Ja, ICQ och MSN. Kör själv också Google Talk. (Vill du att jag ska orera ordentligt, fråga mig vad jag tycker om folk som "förbjuder" eller "stänger av" IM.)

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Jepp, MSN har vi under "eget ansvar"...
Vi utvecklare pratar en hel del med varandra.

Jag har min privata MSN upplagd och det är mindre bra ibland..svårt för folk att respektera att man jobbar. Orka blocka massa folk endast under arbetstid :)

Medlem sedan dec. 2007467 inlägg

Haha, nä , inget sådant här, jag jobbar ju på statoil? Hihi, har sökt till massvis av jobb, men får bara massa skit jobb som exempelvis statoil, preem osv. men inte offtopic nu, VI/JAG använder ej någon sorts instant messaging på jobbet.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

spango skrev:

Ja, ICQ och MSN. Kör själv också Google Talk. (Vill du att jag ska orera ordentligt, fråga mig vad jag tycker om folk som "förbjuder" eller "stänger av" IM.)

O ja, orera på!

Vad tycker du om ledningar som förbjuder eller stänger ner användning av IM?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Google Talk och MSN används för att hålla kontakt på kontoret. Vilket är onödigt då vi alla sitter i samma rum.

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Jag använder Sametime + Messenger.

Fredde Mannen skrev:

O ja, orera på!

Vad tycker du om ledningar som förbjuder eller stänger ner användning av IM?

Illa, tycker jag om det :)

Man kan ha massor med åsikter om hur bra IM är för produktiviteten, men att blocka IM innebär inte att folk slutar använda det, bara att de lägger ner ännu mer tid på att först komma runt blockeringen, och sen på att chatta. Vinst: Noll. Förlust: Folk vänjer sig vid att ignorera riktlinjerna för datoranvändande eftersom de upplever reglerna som förtryckande, irriterande eller bara dumma.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Tycker till viss del illa om det.

Men jag förstår att man inte ska skriva vad som helst på msn då allt går via en extern server som man inte har koll på. Så känsliga saker ska man nog inte snacka om via msn.

Pedda skrev:

Så känsliga saker ska man nog inte snacka om via msn.

Det stämmer - men att stänga ner MSN är ingen lösning, eftersom folk gissningsvis fortfarande kommer maila runt precis samma hemliga information, precis lika okrypterat.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Live Messenger och Office Communicator. Office Communicator är ett mycket centralt kommunikationsmedel genom hela koncernen och del av de guidelines som beskriver vad som ska finnas installerat på din huvuddator.

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Nu förstår jag inte :) Enda vi behöver något till vore väl att skicka lite filer ibland men Corsair Flash Voyager 4GB är mycket snabbare än både IM och email. Har min privata msn igång hela dagarna men eftersom jag inte har några vänner så är det ingen som stör.... hade ändå inte haft tid att svara :p

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

CatZ skrev:

Har min privata msn igång hela dagarna men eftersom jag inte har några vänner så är det ingen som stör.... hade ändå inte haft tid att svara :p

Nä vem har vänner på MSN? Har den bara igång för att folk ska tro att jag har vänner :p

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Vi använder instant messaging (Sametime) väldigt mycket, i alla delar av företaget (300 000+ pers).

Vår IM-infrastruktur löper genom hela vår interna IT-struktur som en röd tråd, söker jag efter en person i vår webbaserade personkatalog så kan jag direkt på webbsidan se om han/hon är online och i så fall starta en chatt eller lägga till personen i min lista. På samma sätt är Sametime kopplad till personkatalogen, så att jag kan se foto på personen som chattar med mig och få upp all relevent information om denna person, jag kan skicka filer och bilder, dela ut delar av (eller hela) min skärm, ha online-konferenser, använda IM-klienten för att ringa (IP-telefoni) via datorn, antingen direkt till någon i min lista eller ut på telenätet.

Vår Sametime-klient har även ett pluginstöd vilket gör att folk runt om på företaget (och externt) utvecklar olika typer av plugins som man kan installera, för att utöka IM-klientens användningsområde.

Jag förstår mig allvarligt inte på företag som inte använder en IM-lösning, jag skulle inte kunna jobba utan ett sådant verktyg och framförallt så skulle jag inte vilja jobba i en så bakåtsträvande och teknikrädd organisation.

Det är dock viktigt (framförallt av säkerhetsskäl) att skilja på en publik IM-tjänst som MSN, där data går ut från företagets nät och en enterprise-lösning där hela IM-infrastrukturen driftas inom företaget.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Vårt företag (flera hundra anställda) kör en egen intern Messenger-server utan kontakt med omvärlden. Alla anställda inom företaget kan alltså kommunicera via Messenger (inte msn) men inte med någon utanför.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Vi kör Live Messenger och Office Communicator.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Internt Sametime.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

HiDensity skrev:

Vårt företag (flera hundra anställda) kör en egen intern Messenger-server utan kontakt med omvärlden. Alla anställda inom företaget kan alltså kommunicera via Messenger (inte msn) men inte med någon utanför.

Likadant där jag jobbar. Vi kör Windows Messenger.

279 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
149 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)