webForumDet fria alternativet

Jag har fått virus/spyware i min dator.

Datasäkerhet

8 svar · 1 854 visningar · startad av mackanz

Medlem sedan sep. 2003443 inlägg
Frågan#1

Hejsan!
Jag har fått virus/spyware i min dator.
Trots att jag kör med Symantec.

Det som har skett är att:

1. Kontrollpanelen på datorn är borta

2. I bland kommer det upp en ruta som visar att den kopierar något. men det står inte vad den kopierar för något. Står baar kopierar filer....

3. Får även upp en ruta från "Windows security alert" som vill att jag ska ladda ner ett program, vilket jag naturligtvis inte gör. (Det är väl fejkat)

Jag har sökt efter virus med Symantec och efter spyware med AdAware
Dom har hittat en del infekterade filer: bla:
kernelwind32.exe och lite annat. Alla dessa filer ligger i Quarantine

Men det hjälper inte ändå. Skiten är kvar.

Min fråga är vad man ska göra?
Är en ominstallation av XP enda utvägen??
Kan det räcka med en systemåterställning eller?

Datorn:
En bärbar >Dell Latitude 110L
OP: Windows XP Home. Norskt

Mvh. Markus

wsa.JPG

Har även kört en scan med HijackThis och bifogr logfilen.
Fattar 0 av den.

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Testa att skanna av din PC med följande: http://www.emsisoft.com/en/software/ax/

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Avast tar nog de flesta . Skapa sedan en bättre möjlighet att unvika virus genom att inte använda MSN, kör Pidgin istället. Undvik IE ha FF och Opera som alternativ.
Ta eposten med ThunderBird eller Evolution.
Sedan har jag bara ett ytterligare förslag.

Känns lite onödigt att behöva byta ut alla sina program. Det borde räcka med att ha ett god grundskydd i form av en kompetent brandvägg, tex Zonelaram och sedan ett uppdaterat antivirusprogram, som AVG antivirus och kanske installera Ad-aware 2007.

Men viktigast: En gnutta förnuft och tänka till lite extra innan man tex tar emot filer på msn från okända personer som tex heter: Britney_nude.exe eller liknande, för då får man fan skylla sig själv.

Internet Explorer 7 fungerar ypperligt och ser man bara till att aktivera säkerhetsfunktionerna. Brukar rekommendera människor att kontrollera att blockeringen av Pop-up fönster är aktiverat: Verktyg -> Blockering av pop-up fönster -> Inställningar för blockering av pop-up fönster och välj filternivå MELLAN eller HÖG beroende på hur mycket man vill blockera.

Fyra saker att komma ihåg!

Antivirus - Uppdatera antivirusprogrammet regelbundet med de senaste virusdefinitionerna.

Antispionprogram - Utför regelbunda avsökningar för att utrota eventuella spionprogram som finns i datorn.

Operativsystem - Håll dina system uppdaterade med de senaste program- och säkerhetsuppdateringarna.

Brandvägg - Använd alltid en uppdaterad brandvägg.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jag tycker det är frustrerande att inte antivirusprogrammet tar spyware också så jag bytte från antivirusprogram och adaware till bara Nod32 som påstås klara spyware också, har hittils inte haft några problem på det nästa halva året jag provat...

Söker just nu av datorn med Emsi a-squared web mailware Scanner.
Och den har hittls hittat 1 traces i Trace.Registry.WinGuardian

Men frågan är om man inte ska köra en scan i felsäkert läge?
För viruset/spayware verkar ju aktivt i normaltläge i windows.
Och kan man väl inte få bort något som är aktivt?

Jag är dålig på detta vad gäller virus så därför kan vissa frågor verka knäppa kanske. Nu vill jag bara få bort skiten och därmed få en normalt fungerande dator.

Försöker även installera Ad-Aware 2007 men det går inte.
När det står "Starting services" får jag bara error och kan inte slutföra installationen.

Vad ska jag göra? Ska jag flytta över allt jag är rädd om och sedan installera om hela datorn eller vad råder ni mig til att göra???

Ja, skanna i felsäkert läge samt installera Ad-aware också i felsäkert läge.

//EDIT, skulle föreslå att du spara det du håller kärt och sedan formaterar om hårddisken.

Hej!
Jag har testat men kan inte installera Ad-Aware i felsäkert läge.
Loggar in som administratör men kan trots det inte installera något.
Får meddelande om att jag inte har behörighet samt att jah ska kontakta systemadministratören.

Kan installera "gamla" Ad-Aware men inte Ad-Aware 2007.
När det står "Starting services" får jag bara error och kan inte slutföra installationen.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)