webForumDet fria alternativet

Vidöppet - ska grannarna få veta?

Datasäkerhet

37 svar · 1 851 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag har ikväll installerat en WLAN-router här hemma. När jag nu startade upp laptopen för det sista finliret så gör jag en sökning över trådlösa nät i närheten. Tre stycken får jag upp, inklusive mitt eget. Ett av de andra är låst, det andra är helt olåst. För att stilla nyfikenheten så ansluter jag till detta nät. Inga lösenord och några sekunder senare sitter jag och testsurfar - på grannens "bekostnad".

Nu ska jag givetvis inte använda grannens nät men den stora frågan är ju då om jag ska låta berörd(a) person(er) få veta att de har ett trådlöst nätverk som är totalt helt jäkla vidöppet.

Vad hade ni gjort? Ska man vara så ärlig och säga ifrån eller sonika ge blanka katten i det och fokusera på viktigare saker här i livet? ;)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag hade inte brytt mig det minsta.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Det där har hänt mig flera ggr (att jag hittat okrypterade nätverk) och jag har aldrig brytt mig. Men man kanske skulle ägna några minuter åt att göra dem medvetna?

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

silfver skrev:

Jag hade inte brytt mig det minsta.

Jag hade nog inte heller brytt mig.
Det finns ett antal öppna nät här i närheten men jag låter det vara så. Rätt vad det är blir det användbart ;)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag tror på attityden "Sharing is caring". Jag tror risken att det används till något bra (Som att någon som behöver lite internet-access får det) är större än att det används till något elakt. (Barnporr, hacking och dylikt)

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Dryden skrev:

Vad hade ni gjort? Ska man vara så ärlig och säga ifrån eller sonika ge blanka katten i det och fokusera på viktigare saker här i livet? ;)

Som god samarit upplyser du dem med informationen.

Jag skulle personligen uppskatta om någon talade om för mig att något jag missat kan straffa sig.

Hur skulle du själv känna det? :q

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Jag hade inte sagt något, det finns ju hur många öppna nät som helst runt omkring.
Rätt bra faktiskt, under båtsemestern "hittade" jag öppna nät i alla hamnar som vi besökte!

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Håller med Zaiman.

Men var försiktig. En bekant gjorde just detta och dom som han var snäll mot blev skitförbannade på honom. :) Dom fick för sig att han hade liksom snikat sej runt och letat och haft sej på nåt sätt..typ... I vart fall blev det inte "oh, tack ska du ha för varningen" utan mer "jaså du, och hur har du fått reda på det då, jävla hacker".

Men å andra sidan gjorde han misstaget att inte se lika stilig och prydlig ut som du, utan ser ut som en riktig skummis... stackarn...

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag hade scannat nätet, portscannat funna enheter och kollat ifall de enheter som verkade vara datorer har brandvägg. Sen hade jag anslutet till det tilldelade adressutrymmets första adress och testat tillverkarens defaultinställningar för användarnamn och lösenord på routern/accespunkten i fråga. Om de är oändrade och kanske om datorerna i nätet inte har brandvägg, hade jag nog funderat på att upplysa dem om att göra något. Kanske testa med en net send (fungerar med sannolikhet inte) och sen försökt att identifiera vem som har nätet. :)

Osäkra nät är skitskoj! :D

Danne V skrev:

Men var försiktig. En bekant gjorde just detta och dom som han var snäll mot blev skitförbannade på honom. :) Dom fick för sig att han hade liksom snikat sej runt och letat och haft sej på nåt sätt..typ... I vart fall blev det inte "oh, tack ska du ha för varningen" utan mer "jaså du, och hur har du fått reda på det då, jävla hacker".

Jag hade aldrig tagit sån skit. Har du rått sadosex med frugan iklädd endast gristanga och piska får du räkna med att grannarna ser dig genom fönstret om du har persiennerna uppdragna och lyset på full speta. Precis som när du lämnar hela ditt nät öppet för vem som helst att kika in i.

Hade jag fått det svaret hade jag gjort mitt bästa för att skoja till det lite för dem istället. Om man nu kan det så hade man kunnat routa trafiken genom en egen proxy som vänder uppochner på alla bilder i HTTP-strömmen? ;)

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Hittade ett vidöppet när vi var hos svärmorsan i påskas, de hade inte ens bytt admin pw:t på routern :q . Funderade ett tag på att sätta ett nytt pw men tänkte att de var ju hyggliga att låta mig låna så jag lät bli... :e

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

OveRRidE skrev:

Jag hade aldrig tagit sån skit. Har du rått sadosex med frugan iklädd endast gristanga och piska får du räkna med att grannarna ser dig genom fönstret om du har persiennerna uppdragna och lyset på full speta. Precis som när du lämnar hela ditt nät öppet för vem som helst att kika in i.

Hade jag fått det svaret hade jag gjort mitt bästa för att skoja till det lite för dem istället. Om man nu kan det så hade man kunnat routa trafiken genom en egen proxy som vänder uppochner på alla bilder i HTTP-strömmen? ;)

Heh... jorå, men dom lugnade ner sig efter en stund tror jag. Dom hade alltså ingen aning om att dom låg öppna, så det var väl kanske chocken som gjorde att dom "sköt budbäraren" först.

Danne V skrev:

Heh... jorå, men dom lugnade ner sig efter en stund tror jag. Dom hade alltså ingen aning om att dom låg öppna, så det var väl kanske chocken som gjorde att dom "sköt budbäraren" först.

Antagligen, men ändå. Det är så motverkande att reagera så.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag spelar WoW med en norrman som numera bor på Irland, större delen av hans tid där har han varit uppkopplad genom ett vidöppet trådlöst nätverk som tillhör ett hotell han bor granne med. Needless to say har det inte alltid varit helt "stabilt", han är den spelare som i särklass haft flest disconnects när jag spelat med honom, när hans rumskamrat öppnar balkongdörren för att röka störtdyker linan (av nån anledning?)
Numera har han dock skärpt sig och skaffat en fast lina, fast frågan är om stabiliteten ökat nämnvärt egentligen. ;)

Jag skulle nog inte bry mig om att berätta det för någon om jag hittade ett öppet nät, man vet aldrig när det kan vara bra att ha. :p

Medlem sedan maj 20031 682 inlägg

När jag söker trådlösa nätverk så hittar jag runt 25 - 30st när jag sitter hemma.
Kanske 10st utav dom är oskyddade.
Nu har jag ju eget trådlöstnätverk så bryr mig inte så mycket om dem andras.

Det är dock väldigt bra när jag är hos min syster för hon bor 50 meter här ifrån och mitt trådlösa räcker inte hela vägen dit.
Men sen har man ju grannarna som är så snälla att ha oskyddade nätverk :)

Visst det är ju riktigt hyggligt om du säger till dom.
Men vem har tiden ? :bire

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

OveRRidE skrev:

Jag tror det råder en viss kompetensskillnad mellan att dra ner persiennerna och sätta upp ett säkert trådlöst nätverk. :OO

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Rikard skrev:

Jag tror det råder en viss kompetensskillnad mellan att dra ner persiennerna och sätta upp ett säkert trådlöst nätverk. :OO

Bara lite ;) :e

Rikard skrev:

Ja, det är synd att det ska behöva vara så, men så är det ju.

Men sen var ju frågan faktiskt hur man egentligen har rätt att reagera när någon påpekar det.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Dryden skrev:

Nu ska jag givetvis inte använda grannens nät men den stora frågan är ju då om jag ska låta berörd(a) person(er) få veta att de har ett trådlöst nätverk som är totalt helt jäkla vidöppet.

Den där frågan har åkt genom min skalle några gånger eftersom jag har några helt vidöppna trådlösa nätverk hos grannar.

Nu när du har skapat den här tråden kan jag inte få tanken att åka ut på andra sidan igen, utan känner nog att jag borde säga till.

Men hur sjutton vet man vem det är som har vidöppet? Jag ser ju bara det trådlösa nätverkets namn och det hjälper inte särskilt mycket för identifiering. Någon som vet? :)

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Dryden skrev:

Var schyst och hjälp din medmänniska. Någon gång kanske han/hon kan hjälpa dig med något som inte du kan. :)

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)