webForumDet fria alternativet

Spionprogram

8 svar · 831 visningar · startad av MAGGE

MAGGEMedlem sedan aug. 2000696 inlägg

Om man vill ha ett spionprogram för att se sina barns vanor på internet, vad kan ni då rekommendera?
Jag vill alltså kolla upp vart hon surfar m.m.
Kan tyckas lågt men kanske bättre att veta för mycket på ett lågt sätt än att veta för lite. Jag kommer givetvis att säga till henne att nu finns det programmet i din dator så sköt dig! Allt annat pallar nog inte mitt samvete.
Jag har ingen anledning att misstro henne ännu förutom att hennes internetvanor nu mer sker nattetid. Det är iofs lov och semester nu så vi alla har vänt på dygnet men hon har vänt på det extremt.
Vi har nätverk här hemma med 3st datorer. Känner mig bara lite orolig... Tips?

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Netnanny tror jag finns fortfarande :)

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Du skall absolute inte ha dåligt samvete för att du tar ansvar.
Vi predikar för våra ungar att det är viktigt att hålla koll på deras barns vanor.
Dom, Barnbarnen alltså, lär sig så mycket dumt om datorer och netet när de är hos oss.
De flesta routrar talar om vad man har varit. Man kan sätta upp tider för access ut på nätet från respektive maskin också. Kolla det.

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Hur gammal är din dotter, för att istället tjuvkolla henne borde du visa henne mer förtroende, min pappa har varit likadan, förut alltså, nu är jag ju vuxen.

Berätta istället för din dotter vad du är rädd för, samt vad hon ska akta sig för, mycket bättre att du är öppen och sann mot henne än smyger bakom hennes rygg. För ju mer du smyger, dessto mindre lär du få veta. Och en vacker dag lär hon ändå bli vuxen. Så bara för att hon surfar nattetid behöver inte automatiskt betyda något skumt.
Som du själv skrivit,så är det bra om du säger till henne om spionprogrammet, risken kan annars bli att hon förlorar sitt förtroende för dig och blir sårad.

Edit: Tänkte bara tillägga, du kan ju också skaffa ett barnsäkerhetsskydd, vilket stoppar visa sidor från att visas, där användaren även själv kan stoppa sidor, norton brandvägg/antivirus har detta, samt så behöver man ju bara kolla aktivitetsloggen i brandväggen, på besökta webbplatser. ;)

Glad sommar.

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Jag är fruktansvärt tveksam till sånt här. För mig är det samma sak som om staten skulle ha ett program i min dator för att kontrollera vad jag gör.

Visserligen är personen i fråga kke inte vuxen, men enligt egen uppfattning uppskattar även ungdommar förtroende och ansvar bättre än övervakning och inskränkningar. Dessutom tror jag att det är en falsk trygghet du vaggar in dig själv i, du kommer bara förflytta hennes internetanvändande bort från hemmet och längre bort från din möjliga insyn.

Jag tror det är bättre om du sätter dig ner och pratar om det här och nämner hur du känner för hennes vanor och vilka risker du tror det innebär, samtidigt låter du henne få berätta om sina vanor och vad hon gör. En ärlig och rak kommunikation tror jag är bästa vägen. Jag hade skämts något enormt om jag hade installerat någon form av spionprogram.

Låt inte din oro kränka en annan människas integritet, oavsett om denna är myndig eller ej.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

ehm, det är lika bra ni vänjer er, de flesta storföretag har proxyservrar som reglerar och filtrerar sidor som kan vara "förbjudna".. och staten har ju redan sätt till att lägga ut filter på de stora operatörerna.. det var längesedan Internet var fritt och oreglerat, och detta är bara början..

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Magge kallade det bara Spionprogram, hon skrev ju att det skulle inte vara dolt.
Jag tror på öppenheten, precis som de flesta, kan till och med acceptera fartkameror!
Visst är det viktigt att tala om om men det förhindrar inte att man skapar regler och ser att dessa efterföljs. Så Magge stå på dig. Jag har sett saker i datorer som inte borde vara där med hänsyn till barnesn ålder. Men vem är jag att döma ;-)

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

@stoffe ->

Ja, och? Det innebär väl inte att det blir mer korrekt att göra så för det? Kasst argument.

Hur rebelliskt och "ungdomligt eldsjälande" det än låter: Varför ska man vänja sig vid nåt som man tycker är så fel? Då är det väl bättre att kämpa för det man tycker, hur många väderkvarnar man än får slåss mot i uppförsbacken?

Detta är dock inte rätt tråd för detta, men jag har lämnat min ståndpunkt, så jag kommer inte föra debatten om detta i denna tråd.

@Lasp ->

Visst är det bra att skapa regler som efterföljs, men det innebär väl inte att sprionprogram är vägen att gå? Hellre en öppen dialog och ett regelbrott ibland än en inhägnad diktatur med bevakning dygnet runt och inga regelbrott.
Har man väl kommit till det senare är det svårt att bryta, vilket jag tror det kommer att vara även i detta fallet, har man en gång nåt bekvämligheten med spionprogram och lättheten att övervaka sina barns beteenden i detalj tror jag det blir svårt att släppa det hela.

MAGGEMedlem sedan aug. 2000696 inlägg

Vi har en öppen dialog vad det gäller internet. Och jag litar på henne till 99%. Den sista %:en är den rebelliska ungdomsnyfikenheten som alla har och bör ha. Om jag nu skulle installera nåt liknande så kommer hon att få veta det. Ska jag betala för en uppkoppling som är "min" och hon ska använda den så ska hon sköta sig. Nu tror jag iofs inte att hon är onormal bara för att hon sitter vid datorn hela sin vakna tid. Det är väl så ungdomar är!?!
Om jag drar iväg och badar eller liknande så följer hon ju alltid med.
Sen hör man ju det där MSN ljudet hela tiden... pling pling!
Om jag skulle svara på så många meddelanden per dag så skulle jag också behöva ett helt dygn.
När det är skola så har jag tider i routern så de inte sitter uppe hela natten.
Kanske inte så mycket att vara orolig för?

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)