webForumDet fria alternativet

Wlan-fråga

Datasäkerhet

4 svar · 465 visningar · startad av Peeer

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg
Frågan#1

Man blir ju lite paranoid.
Har precis skaffat wlan hem till föräldrarna. Innan jag aktiverade wlanet så hittade jag 1 trådlöst nätverk. Strax efter att jag aktiverat mitt wlan så var det helt plötsligt 4 trådlösa nätverk. Efter en uppdatering av firmwaren, mac-filtrering, wpa2-inställning samt inaktivering av ssid-broadcast är det återigen bara mitt och grannens nätverk som syns. De övriga två nätverken har jag aldrig sett tidigare och jag såg dem bara under tiden som mitt nät var oskyddat. Är det bara en slump att dessa två dök upp just nu eller finns det någon vettig förklaring på det hela?

Kan jag göra nätverket säkrare på något sätt?

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Kör du med mac-filtrering, wpa2-inställning samt att du stänger av broadcasting av SSID så bör det räcka. Att du såg fler nätverk förut tror jag bara är en slump. Antalet nätverk som jag ser brukar variera, alltifrån 3-6. Bor i radhus så det är ganska tätt mellan de trådlösa nätverken.

Finns också ett bra program för att sniffa upp, se andra nätverk som broadcastar sina SSID. Kommer ej ihåg vad det heter men ifrån det programet kunde jag se fler nätverk samt mer information om dem, vilket kan vara intressant om man vill veta vad man har omkring sig.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

netstumbler

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Nicrosoft skrev:

netstumbler

Precis det jag tänkte på (y) Mycket användbart när jag skulle ställa in vilken kanal mitt trådlösa skulle sända på för att undvika strul med grannen. Innan inställningen sände mitt trådlösa på samma frekvens som grannens och det ledde till ett mycket instabilt nätverk.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det skiftar väldigt mycket när det gäller det trådlösa. Jag har varit med om liknande trots sama fysiska placering. Thats Life ;-)

284 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
148 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
147 ms — ändringar (db)