webForumDet fria alternativet

Tusentals virus

Datasäkerhet

25 svar · 1 577 visningar · startad av frisko

Medlem sedan juni 200624 inlägg
Frågan#1

Hejsan! Jag har nyss fått en ny dator (6 dagar sendan). Och jag har installerat ett antivirusprogram vid namn F-Secure Internet Security 2007. Och när jag söker igenom håddisken så hittas flera tusentals (över sex tusen) virus. Och jag undrar om detta verkligen kan stämma? En dator som man har haft i sex dagar kan väll inte hunnit få 6000+ virus. Så... borde jag vara orolig?

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Helt ny ??

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Oj, hoppas inte det stämmer... Har du kört helt utan virusprogram innan?

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Man skall aldrig köra utan skydd, har inte mamma sagt det ? :e :e

Jag körde utan i kanske tre dagar =/.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Det låter i alla fall otroligt med så mycket på så kort tid. :q

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Körde du utan brandvägg och utan service pack så kan du fått en hel del skit. Det rör sig säkerligen inte om 6000 olika virus utan 6000 filer. Låter konstigt, me inte omöjligt.

Ajdå =/. Men när jag har sökt igenom datorn och hittat alla virus så står det att vissa filer inte kan ta borts (vissa filer är typ alla). Hur ska jag göra för att få bort de?

Medlem sedan dec. 2004135 inlägg

frisko skrev:

Ajdå =/. Men när jag har sökt igenom datorn och hittat alla virus så står det att vissa filer inte kan ta borts (vissa filer är typ alla). Hur ska jag göra för att få bort de?

Testat att starta datorn i felsäkert läge?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Är det 6000 olika virus? Om du fått ett riktigt virus så infekterar ju det så många filer det kommer åt. Men annars får man ta med i beräkningarna att dagens antivirusprogram är hypersensitiva och får hicka av mycket ofarligt också. Exempelvis ringde farsan mig och var lite orolig när han hade fått något antivirusprogram av Telia. Programmet hade hittat "13 skadliga program" som den placerat i karantän. När jag hälsade på så undersökte jag filerna och det var ju bara vanliga cookies, från ställen som doubleclick och tradedoubler. Förvisso är det ju något som ett antispywareprogram skulle kunna tänkas detektera, men så särskilt skadligt är det ju inte och framför allt är det ju inga program.

I rapporten står det att bland annat dessa program hittades:

# C:\Documents and Settings\default\Complete\Warcraft III - Chapter 1 map .zip\Setup.exe

C:\Documents and Settings\default\Complete\Jedi Knight Jedi Academy Sunset on Coruscant map .zip\Setup.exe

C:\Documents and Settings\default\Complete\Warhammer 40,000 Dawn of War Half Scale mod 0.93.zip\Setup.exe

Det är spel va? Och jag spelar inga spel... och har inte laddat hem några. Konstigt =/

frisko skrev:

Det är spel va? Och jag spelar inga spel... och har inte laddat hem några. Konstigt =/

Ja, det är spel. Nej, vad är det konstiga? Är det virus är väl det ganska okonstiga namn?

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Det där låter som en mapp som någon (default) har haft till färdiga (Complete) nedladdningar från något peer-to-peer program, typ DC++ eller Kazaa.

Har inte du själv laddat ner dem själv så har du fått tag i en begagnad hårddisk!

Men eftersom datorn är ny så har jag inte hunnit lägga in så mycket saker på den än.
Så en lösning kanske är att lägga ner allt viktigt på en CD och sedan instrallera om hela datorn?

frisko skrev:

Men eftersom datorn är ny så har jag inte hunnit lägga in så mycket saker på den än.
Så en lösning kanske är att lägga ner allt viktigt på en CD och sedan instrallera om hela datorn?

Varför inte bara låta anti-virusprogrammet ta bort virusen? ^^

VictorY skrev:

Varför inte bara låta anti-virusprogrammet ta bort virusen? ^^

Varför läser du inte hela tråden? ;)

frisko skrev:

Poteta skrev:

VictorY skrev:

frisko skrev:

Testat att starta datorn i felsäkert läge?

Då han inte sagt något annat, utgår jag från att han inte gjort det (startat datorn i felsäkert läga alltså), och enligt mig är chansen väldigt stor att det skulle lösa problemet.

Ajdå, det var visst jag som skulle läsa hela tråden. :r
Missade det, sorry! :)

Okej... jag ska testa att starta i felsäkert läge.. Men nu är det så att jag har glömt hur man gör :q . Det är väll kanske något som alla ska veta xD. Jag får väll skylla på att jag bara är 13 år ;D.

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Tryck F8 vid uppstarten och välj sedan "Felsäkert läge".

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)