webForumDet fria alternativet

Använda grannens WLAN?

Datasäkerhet

10 svar · 1 104 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Hej, jag har lite funderingar kring detta med att tillfälligt använda någon annans okrypterade WLAN. Detta är inget jag hade tänkt att syssla med men jag har ändå lite funderingar kring det.

Om jag tex hittar ett oskyddat WLAN i området som jag kan koppla upp mig mot, kan jag bli spårad på något sätt om jag kopplar upp mig mot det då, alltså att man kan se vem jag är och vart jag finns?

Min tanke var att när jag kopplar upp mig mot någons WLAN, då får jag ju en lokal IP. Om jag använder en bärbar dator tex och jag dessutom får en lokal IP, då kan jag ju inte spåras via ISP tex? Så min fråga är, kan jag bli spårad på något sätt? Kan man se vem jag är och vart jag befinner mig just i det ögonblicket då jag använder uppkopplingen?

Jag tänker på om jag skulle använda någon annans WLAN i nödfall och det dessutom är oskyddat, om den personen sysslar med olagliga saker, kan man spåra mig och knyta mig till detta då?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Nej, hur skulle det gå till? MAC adresser är såvitt jag vet inte registrerat nånstans och även om så vore.. vad säger att det är just den som det är registrerat på (tillverkare/inköpsställe/kund) som verkligen har datorn? Så nä, jag kan inte tänka mig att det går att spåra, utan din granne får ta "smällen" när du lekt hacker nånstans. Därför är det en bra att skydda sitt nät!

Medlem sedan sep. 2006284 inlägg

AndreasC skrev:

Jag tänker på om jag skulle använda någon annans WLAN i nödfall och det dessutom är oskyddat, om den personen sysslar med olagliga saker, kan man spåra mig och knyta mig till detta då?

Om din trafik kan knytas till dig, kan du spåras.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Man kan väl säga att det vanligtvis finns två sorters oskyddade wlan.

1. De som inte har en susning om hur man sätter upp ett nät. De kan med all säkerhet inte kolla vem som använder deras nät eller vad de gör där.

2. De som inte bryr sig om att skydda sitt nät trots att de vet hur man gör. De kan säkert kolla upp om någon annan använder deras nät men de bryr sig säkert inte om att kolla det heller.

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Jag skulle vilja lägga till en kategori som använder öppna nät.

3. De som medvetet har sitt nät öppet för att kunna lyssna på den trafik som skickas igenom. Säg att du har bor centralt, när en järnvägsstation, eller någon annan bra knutpunkt. Sätt upp ett trådlöstnätverk och lämna det öppet, du kommer garanterat få trafik på det nätet, sätt in en sniffare och börja ta del av en massa trafik, som säkert mest är goja, men garanterat så kan du hitta intressant information där också...

- M

Så om jag inte skriver in användarnamn och en massa personlig information och skickar över nätet så kan jag alltså inte spåras?

SirPeter skrev:

Man kan väl säga att det vanligtvis finns två sorters oskyddade wlan.

1. De som inte har en susning om hur man sätter upp ett nät. De kan med all säkerhet inte kolla vem som använder deras nät eller vad de gör där.

2. De som inte bryr sig om att skydda sitt nät trots att de vet hur man gör. De kan säkert kolla upp om någon annan använder deras nät men de bryr sig säkert inte om att kolla det heller.

Hur kan de kolla ifall de skulle vilja?

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

AndreasC skrev:

Hur kan de kolla ifall de skulle vilja?

Sålänge trafiken mellan dator och router är okrypterad kan du sniffa den med Ethereal, MS Network Monitor etc. Utan kryptering skickas allt i klartext.

Hur kan man kryptera all trafik då?

Medlem sedan jan. 2005257 inlägg

Gladh skrev:

3. De som medvetet har sitt nät öppet för att kunna lyssna på den trafik som skickas igenom. Säg att du har bor centralt, när en järnvägsstation, eller någon annan bra knutpunkt. Sätt upp ett trådlöstnätverk och lämna det öppet, du kommer garanterat få trafik på det nätet, sätt in en sniffare och börja ta del av en massa trafik, som säkert mest är goja, men garanterat så kan du hitta intressant information där också...

Som den gamla tidens skvaller, fast framtidsanpassad :)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

AndreasC skrev:

Hur kan man kryptera all trafik då?

Man tunnlar.

Enkelt förklarat så har du en server som du upprättar en krypterad förbindelse med och så kör du all trafik via den.

Även bra att ha om man måste använda nätverk där det finns ovänligt inställda brandväggar.

289 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
158 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)