webForumDet fria alternativet

Ta sig in i nätverk

Datasäkerhet

10 svar · 1 144 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Tjena
Idag fick jag ett inkassokrav på massa pengar, beträffande en faktura som Tradera försöker driva in.
Nu är det som så att jag aldrig nånsin deltagit i en auktion på nätet, har nog inte ens varit inne på deras hemsida.

Så jag ringa inkassobolaget, som nu ska kolla upp hur saker ligger till.

Nu till själva grejen.
Jag har en Netgear WGT624 Trådlös router som jag kör med hemma.
Den trådlösa anslutningen är krypterad med WPA-PSK och lösenordet jag satt är 8 tecken långt med bokstäver och siffror blandat.

Hur "lätt" är det att ta sig in i mitt nät?
Nu kan det ju vara så att någon "bara" använt mitt namn / personnummer i den här auktionen, men _om_ det visar sig att Tradera har min IP-Adress loggat från tillfället, känns det som om jag ligger pyrt till.

Går det att på något sätt kolla loggfiler etc. för att se tex. MAC-Adresser som varit inne på mitt nät?
Nu är ju fakturan bestriden och jag kommer förmodligen göra en polisanmälan i nästa vecka, men skulle vilja ha reda på de saker jag frågat här i tråden, skulle vara intressant hur jag kan skydda mig ytterliggare, om det nu är någon som tagit sig in på mitt nät.

Är det fler som råkar ut för det här, vad gjorde ni åt det isåfall?`

Tack på förhand!

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

MickeA.com skrev:

Tjena
Går det att på något sätt kolla loggfiler etc. för att se tex. MAC-Adresser som varit inne på mitt nät?

Vet inte exakt hur det ser ut men brukar finnas loggning i routern.
Där du kan se anslutna enheter (vet inte om dessa loggas). Men finns väl risk att även detta är raderat kanske om fallet nu är så.

Men personligen så gissar jag på att dem kommit över det på något annat sätt än att bryta sig in i ditt nät.

Sjodahl skrev:

Men personligen så gissar jag på att dem kommit över det på något annat sätt än att bryta sig in i ditt nät.

Jo, det är vad jag tror med.
Man kan ju med tex. mitt telefonnummer få reda på Namn / Personummer/ Adress mm och mitt telefonnummer står på min hemsida.

Men eftersom sånt här _kan_ leda till en prick i kreditregistret, så måste jag verkligen ta reda på vad hänt.

Fler ideér är välkomna!

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

Ta en öl och invänta vad dem säger, är det beställt ifrån ditt IP så kan du hälla ut ölen och börja leta på riktigt hehe ;) :bire :bire

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Kan det inte vara så att någon person har skapat ett konto på Tradera och sedan köpt någonting där som du ska betala? Kontot är alltså kopplat till dig utan att du vet om det!
Köpet på Tradera är juridiskt bindande och kontot kommer säkert att stängas av pga att du inte betalar. Nästa steg är att säljaren kräver sina pengar innan denne skickar sin vara. Nu vet vi ju inte om säljaren har skickat sin vara eller inte. Förmodligen väntar säljaren med att skicka sin vara innan denne får betalt. Oavsett om en vara blir såld eller inte på Tradera så får annonsören betala ett visst pris för sin annons vid försäljning plus en liten avgift för ex. en bild på varan.

Det skulle väl vara bra om du fick reda på vad kontot heter. Det borde du få reda på av Tradera tycker jag, eller vid en kontakt med säljaren.
Så kanske kan du gå vidare med och få reda på när kontot skapades. Där borde man kunna spåra från vilken dator kontot skapades. Men detta är inte säkert ändå. De kan ju hävda att du har skapat ett konto från en kompis.

Men trafiken från och till din dator borde väl kunna tas fram på nåt sätt?
Vet iofs inte hur man gör detta...

Skyddad din dator med nya uppdateringar till ditt operativsystem. Aktivera brandväggen, skaffa ett antivirusprogram, spywareprogram och adaware.

Ex.
AVG Antivirus, AVG Anti-Spyware och Ad-Aware är gratis. Installera dessa program och du bör vara rätt så säker. Glöm inte bort att ställa in din brandvägg.

Jo, förmodligen är det så det ligger till.
Självklart har jag brandvägg, antivirus och ad-aware, men den här gången är det ju säkert så att man bara använt mitt namn för att köpa nått.

Inkassobolaget skulle ringa nu i nästa vecka och tala om vad jag skulle göra, så jag återkommer när jag vet nå mer.

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Det ska bli intressant att höra vad de säger.
Ja, vem som helst kan ju råka illa ut tyvärr.

Medlem sedan okt. 2005145 inlägg

Vad jag vet så kan man bestrida en faktura och då har inte inkassobolagen rätt att göra något innan hela saken är utredd.

Zpookey skrev:

Vad jag vet så kan man bestrida en faktura och då har inte inkassobolagen rätt att göra något innan hela saken är utredd.

Men nu är det ju så att jag tidigare inte fått någon faktura, utan det jag pratar om (som det även står i det översta inlägget) så är det alltså ett inkassokrav jag fått.

Jag har hittills inte haft någon kontakt med Tradera, utan jag har endast snackat med den handläggare som har hand om mitt ärende på inkassobolaget.
Hon skulle höra av sig nu i veckan, efter kontakta med Tradera som skulle försöka spåra det här.

Vi får se vad som händer...

MickeA.com skrev:

Vi får se vad som händer...

Idag fick jag ett brev, där det står:

MEDDELANDE
För er kännedom meddelar vi härmed att rubricerat ärende har avslutats hos oss.

Okej, det känns ju bra, men borde jag göra nått mer?
Det skulle ju vara trevligt att få reda på vad som hänt, om någon gjort nått och isåfall vad.
Men om nu "rubricerat ärende" nu avslutats hos dom, är det Tradera jag ska ringa?

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

MickeA.com skrev:

Okej, det känns ju bra, men borde jag göra nått mer?
Det skulle ju vara trevligt att få reda på vad som hänt, om någon gjort nått och isåfall vad.
Men om nu "rubricerat ärende" nu avslutats hos dom, är det Tradera jag ska ringa?

Ja, det torde vara säkraste kortet. Inkassofirman agerar på uppdrag av Tradera så dom har troligen ingen speciell bakgrundsinfo.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)