webForumDet fria alternativet

Backuplösningar?

Datasäkerhet

10 svar · 1 336 visningar · startad av Kapten Haddock

Medlem sedan jan. 2006600 inlägg
Frågan#1

Behöver mera backup på företaget, dom gamla banden duger inte till att backa upp vårt bildarkiv och liknande tungheter så nått nytt behövs.

Jag har funderat på en nätverkshårdskiva själv, en på 250GB, kan enkelt kopplas in på vårt LAN och jag har mjukvara från förut som automatiskt flyttar data dit det behövs så det låter ju som en bra idé.

Men då överföringen måste skötas under natten finns det ju risken att hårdskivan förstörs vid brand eller kanske stjäls. Så hur ska jag göra?

Som jag ser det finns det en en-skivslösning och en två-skivslösning.

Enskivslösningen innebär att man tar hårdskivan till jobbet en gång i veckan och lämnar det för en natt, sen tar man hem den igen.

Tvåskivslösningen innebär att man alltid har en skiva på företaget och en nån annanstans, sen alternernar man mellan dom två. Då har man alltid dagsfärska kopior.

Vad tror ni? Har ni några rekomendationer alternativ?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Varför inte backa upp till en "disklåda" på jobbet och sedan synckar du den med en "disklåda" som står någon annan stanns mha rsync?

Då har du en aktuell kopia "offsite" om det skulle hända något.

Det blir många gigabytes att föra över via internet, vet inte om det är praktiskt eller säkert.

rsync är rätt effektiv eftersom den bara kopierar skillnader. Hur mycket det blir beror på hur mycket som ändras varje dag.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Här på jobbet håller vi just nu på att implementera en ny lösning:

Nivå 1: Ny stor NAS-server med RAID5 konfiguration. En disk kan paja utan några problem.
Nivå 2: Microsoft System Center Data Protection Manager. Diskbackup programvara som tar upp till 9 st Shadow Copies varje dag (dvs, max dataförlust blir 1 timme). Förändras en fil kopieras bara förändringen. Användarna kan själv återställa data. Ligger på RAID5, är fysiskt belägen på annat ställe än NAS-servern.
Nivå 3: Bandbackup - tas nu med fördel på dagen då belastning på maskin 2 inte är så stor. Det gör att man kan ta mer regelbudna backuper och är på plats om nånting skulle gå fel. Banden flyttas såklart till annan plats.

Medlem sedan feb. 2004230 inlägg

Jag skulle handla en liten autochanger, om det bara är 250G som ska kopieras
så ryms det på 1 band och då kan du "rotera" taparna med 1 tape / dag.

Borde kosta någonstans runt 50 - 70 kkr

Annars skulle jag fixa en separat backup server med flera diskar i RAID5 konfiguration.
På så sätt kan en disk gå sönder utan att datat försvinner...
(Vad händer om du tappar bort din externa hårddisk)

Om nu brand / stöld är ett stort orosmoment så skulle jag ta backup på det viktigaste
(typ fullbackupperna) 1 gång i veckan till tape och förvara brand och stöldsäkert.

Det gör vi nu men systemet är så gammalt att en ny bandstation behövs, tar bara några giga det nuvarande. Och en såpass kapabel station lär kosta 1300 euro och 40 euro ungefär för ett 400GB band. Jämfört med 140 euro för en 250GB nätverkshårdskiva.

Medlem sedan feb. 2004230 inlägg

Hur mycket är det du ska ta backup på?
Du pratar om en extern disk på 250Gb och sedan 400Gb band?

Jag skulle rekommendera 3 - 4 diskar och RAID5 före 1st extern disk...
Men det löser inte brand / stöld...

Vad har du för budget?

Tänk på att tid/arbete också kostar pengar.

En bandstation med jukbox med X antal band i kostar en del men är jäkligt behändigt, man slipper komma ihåg att byta band varje dag utan man kanske gör det en gång i veckan eller månaden (beror lite på hur man lägger upp backup schemat). Man kan också lägga bandbytet på en "icke datorkunnig" person om man har ex. administartiv personal som alltid är på kontoret.

swede skrev:

Hur mycket är det du ska ta backup på?
Du pratar om en extern disk på 250Gb och sedan 400Gb band?

Det är två valen jag fått presenterade av dom som vi brukar köpa utrustning av.

Det gamla systemet backar upp endast några databaser och viktigare filer på band men nu har vi mycket mera och dom gamla banden är inte tillräckliga, bara några giga. Backup av ändrade filer görs varje natt och varje morgon byter en person bandet när hon kommer till jobbet och tar hem det senaste bandet när hon åker.

Så jag undrar om det vore bättre med en eller två nätverks HD till att flytta eller gå efter den dyrare men ja säkert behändigare lösningen med en ny bandstation och bättre band.

Jag skulle nog satsa på en bandstation just av den anledningen att man enkelt kan ta hem banden och ha ett antal kopior hemma. Speciellt som ni redan har inarbetade rutiner för bandbyte.

En bandstation som klarar 200GB okomprimerat kostar ca: 14-15kkr hos dustin, 400GB okomprimerat kostar runt 30kkr.

Men som alltid så är det en kostnadsfråga. :)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)