Jag testade Zone Alarm - gick uselt eftersom det inte gick att ställa in som jag ville. Har även hört om många program som krånglar tillsammans med det.
Jag har aldrig fått en loopback på TightVNC som jag använder, men CTRL+C kopierar till client-datorns minne, inte bara på server-datorn.
dum som man var provade man zone alarm ialla fall, funkade bra till en början, tills min bärbara skulle vara med i matchen! suck suck, wlan och zone alarm hade svårt att lira ihop.
Hade lite strul jag med echo, KQuery och All Seeing Eye gillade inte zone alarm... fast får configura det mesta i det för övrigt tycker jag... får väl vänta och se ;-)
Jag brukar rekommendera en hårdvarubrandvägg istället....för OM du får ett virus i datorn så brukar det första för ett virus vara att stänga av brandväggar och antivirusprogram men få det att se ut som om det fungerar.
Zonealarm tycker jag är skit....iallafall graitsvarianten då det är lätt hänt att stoppa för mycket...och svårt att återställa det man gjorde fel.
Sen har jag för mig att de flesta mjukvarubrandväggar svarar på ping...vet inte hur det är med zonealarm.
Körde tidigare ZoneAlarm som Firewall och då fungerade den bra. Enkel att sköta för den som inte vill/behövde pula med en massa manuella inställningar - och den var default inställd på att inte svara på ping heller.
Men med den sista uppdateringen jag gjorde, blev den strulig och jag bytte då till Netveda Safety.Net Firewall från Netveda (eller Download.com)
Kan vara svår att sätta sig in i och konfigurera i början för den mindre kunnige. Men den har många inställningsmöjligheter, fungerar även som "barnvakt" och reklamstoppare om man har behov av det.
Vi kör Zone Alarm som "corporate wide" brandvägg på jobbet på alla Windows-arbetsstationer och laptops (300 000+ st) och jag har aldrig haft några större problem även om konfigurations- och loggränssnittet ibland lämnar en del att önska. Jag vågar nog påstå att duger den som brandvägg på enterprisenivå så är den nog tillräckligt stabil för de flesta.
På min hem-PC kör jag den fria versionen av Kerio och den fungerar hyffsat den också.
Jag har använt ZoneAlarm sedan Januari 2003 på min gamla Win98 PC. Först gratisversionen, sedan betalat för Security Suite som inkluderar brandvägg, AV, anti-spyware, blockar ads, rensar header, blockar cookies mm sedan förra våren.
Gratisversionen har jag aldrig haft strul med, Security Suite var lite väl stor för mitt synnerligen begränsade minne, vilket gjorde datorn väl slö. Men i övrigt fungerade det klockrent. Det största irritationsmomentet var att mitt RAM minnes minimalitet gjorde at AV/spyware skanningen tog ca 40 min och inte kunde köras i bakgrunden (i praktiken) eftersom ALLT RAM minne åts upp.
Jag tyckte att inställningsmöjligheterna redan i gratisversionen var helt OK, dessutom lättbegripliga. I Security Suite är inställningsmöjligheterna hur många som helst, och därför något mindre intuitiva. Men man har koll på vad den gör, kan få vettig hjälp beträffande om ett (för mig) okänt filnamn vill ansluta till nätet. Tex kan den säga att Panda AV har en fil som heter så, så om man har detta AV installerat är det troligen OK, eller att filen är ett känt malware,... osv. Det är också mycket lätt att ändra inställning igen om man råkat trycka fel eller ångrar sig. Ni som tycker att det är svårt att ändra inställningar, hoppade ni möjligen över demovisningen av hur man gör?
Den senaste veckan har jag suttit med Norton AV och svurit över dess jämförelsevis luddiga tips och råd. Filen X vill ansluta. Tillåt alltid.(rekommenderas). Jaha? Och vad är det för en fil? Likadant har jag (ännu) inte en susning om hur jag gör om jag vill ångra ett beslut. Jag har inte någonstans hittat en lista över tagna beslut som man kan ändra i. ZoneAlarms gratisversion förstod jag på mindre än en timme...
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849