Hejsan!
Mina föräldrar har fått sig en egen dator och skulle vilja ha lite tips på bra antivirusprogram som de (och jag med för den delen) kan använda.
Norton Antivirus tar lite för mycket dator tycker jag för deras är inte så vass. Dessutom verkar det lite overkill. Och det hade ju varit väldigt trevligt med ett gratis, men går dessa att lita på?
Några krav:
Det ska uppdateras automatiskt.
Se snyggt ut (jag är ytlig).
Det ska aktivt leta efter farliga filer.
Inte dra en massa datorkraft.
Jag är ganska dålig på vad man ska leta efter så all hjälp uppskattas.
Jag har förstått att brandväggen i XP är helt ok så det bryr jag mig inte om.
Själv kör jag Symantec Antivirus då jag vill ha bara antivirus och inte brandvägg och allt möjligt skit (som i Norton). Annars skulle jag nog kanske rekommendera Nod32 (hade AVG förut men gillade inte det, och det är inte snyggt heller bara så du vet :))
+ för att den inte realtidsscannar ( hade fått ett till plus om den hade kunnat realtidscanna oxå)
+ för storlek och prestanda
+ för Outlook realtidsscan
+ för opensource
Kombinera med en snabb och lättanvänd brandvägg (har själv inte hittat nån som jag kan direkt rekommendera). Informera användaren att virus programmet inte scannar i realtid utan man får själv välja de filer som ska scannas (man vet väl oftast när man har laddat hem en fil att den ska scannas)
För övrigt tar jag gärna emot synpunkter på varför jag ska köra / inte ska köra CalmWin, då detta med Virus / Brandvägg är en djungel utan dess like.
Vad är ClamWin för nåt?! Aldrig hört talas om. Jag har börjat tycka att Antivirusprogram från stora företag med mycket resurser är bättre för dom har helt enkelt bättre förutsättningar för att jaga rätt på alla farligheter. Iaf märkte jag en viss skillnad när jag hade både Norton och AVG, ibland hittade nortons autoscanner något, medans AVG inte gjorde det utan bara körde vidare som om inget har hänt, läskigt!
Att inte ha realtidsscan är väl ett stort minus?!
Det där Nod32, går det att lita på?
Jag har testat att lägga in EZ Antivirus nu. Det jobbiga är ju att man inte har en aning om hur bra det skyddar.
Får köpa en mac eller något. Virus är skit.
Hehe man behöver väl inte klicka på något för att få virus.
En gån när jag hade formaterat hårddisken och skulle uppdatera allt så han jag få så mycket virus bara under den tiden jag körde windows update (gjorde inget annat) så att telia blockerade mitt internet och skickade en liten lapp där det stod att jag skulle skaffa virusskydd innan jag fick tillbaks det.
Jaja skit i det.
Det där avast! som står i din footer stoffe, är det något att ha kanske? De andra har jag aldrig hört talas om :(
Hur är det på spyware-fronten då?
Har just nu bara ad-aware. Har testat andra program och en del har hittat saker som ad-aware inte hittat samtidigt som det hittar saker som andra inte hittar.
Vilken sörja det här är.
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9