webForumDet fria alternativet

Unallowed access from...

Datasäkerhet

4 svar · 332 visningar · startad av neversleep

Medlem sedan okt. 2001230 inlägg
Frågan#1

Tjena!

Har gjort som många andra och köpt några billiga pryttlar för att skapa ett trådlöst nätverk. Jag har en router från level1 som jag försökt konfigurera för säkerhet enligt bästa förmåga. Nu när jag kollar i loggen på routern har jag

Unallowed access from...och en mac adress som jag inte har på mitt nätverk. Denna rad upprepas var sekund..i evighet. Hur ska man tolka detta; är det ngn som är inne på mitt nätverk..eller är det någon som försöker ta sig in men stoppas?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Unallowed access låter mer som att någon är inne i nätverket snarare än att den är stoppad. Men det kanske bara är en dåligt formulerad logg? Hade varit bättre med "Denied access to:... " eller "Access from xxx denied"

Jo det är det jag funderar på, om det bara är en dålig formulering. När jag ansluter trådlöst får jag upp en möjlig anslutning till som inte är min egen, förmodligen ngn grannes.
Finns det ngt sätt ja gkan kolla om ngn är inne på mitt nätverk...om man inte förstår sig på routern. Manualen till den suger hästpu..

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Finns det ingen "status" sida i den där det står vilka mac-adresser som är uppkopplade mot den?

Mailade level1 supporten och fick ett snabbt svar

The message means that someone wan´t to connect to the router, but was not able to get through.
If you have enabled the wireless encryption and the mac address control there is no reason to be alarmed.

249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)