webForumDet fria alternativet

plockat lösenord till netgearrouter

Datasäkerhet

3 svar · 351 visningar · startad av peppar

Medlem sedan dec. 2001873 inlägg
Frågan#1

På jobbet finns en netgearrouter som någon (jag vet vem det är) lyckats byta lösenord på. Hur går det till? Det borde vara ganska svårt i mina ögon.
Kan man resetta den på något sätt så att fabriksinställningarna återsälls och på så vis komma åt routern? Är det så det kan ha gått till?

Men hur kan jag återställa den?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det brukar alltid finnas ett sätt att återställa routrarna till fabriksinställning. Ett kan vara genom att hålla reset-knappen intryck ett par sekunder samtidigt som du kopplar in strömsladden till den.
Om inte det fungerar föreslår jag att du kollar på https://www.netgear.com eller publicerar routerna fullständiga modellbeteckning här så vi kan hjälpa dig att leta.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

På jobbet finns en netgearrouter som någon (jag vet vem det är) lyckats byta lösenord på. Hur går det till? Det borde vara ganska svårt i mina ögon.

Det är inte så svårt om default password eller ett inte så svårt password redan var satt och vederbörande hade access, endera via nåt webgui eller nåt annat som routern är öppen för (t.ex telnet) på routerns adress.

Medlem sedan dec. 2001873 inlägg

Det är en kille som är anställd av företaget som har resettat routern. Det är ingenting ha borde ha gjort eftersom det finns dokumenterat hur hela nätverket är uppsatt. Dessutom har han inte i den att göra...

Nu finns det inget att hämta bakom den iofs. men ändå det vore inte bra om det var utifrån...

Den var ställd att ta remote anrop på från ett specifik IP vid tillfället, därav min oro [Dock från ett av våra egna IPn... ]

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)