webForumDet fria alternativet

Datasäkerhet & AntiSpyware-samarbete

Datasäkerhet

4 svar · 355 visningar · startad av medialabs

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg
Frågan#1

Datasäkerhet & AntiSpyware-samarbete

Jag har under en längre tid haft planer på att börja planeringen och konstruktionen på en svensk Datasäkerhet & Antispyware webbplats riktad till äldre personer mellan 30-80 år. (målgruppen kan diskuteras)

Jag stöter konstant på människor som INTE vet vad man ska göra för att säkra sig och sin dator. Jag får nästan alltid utbilda och tipsa dem om hur man håller en fullgod säkerhet på datorn som man sitter bredvid.

Hör också samma sak varje gång, ”Det är så krångligt att lära sig”. Måste faktiskt hålla med dem. Det är inte så lätt att hitta relevant information som både är Lättläst och som på ett pedagogiskt sätt går igenom, steg för steg hur man ska göra och vad man inte ska göra när det gäller datasäkerhet. Dem få svenskspråkiga sidorna är utspridda och uppdateras i varierande takt och fokuserar på olika specialområden. Vi behöver något som i huvudsak täcker ”Den vanliga hemanvändares behov”.

Nu är det dags att agera och göra något åt detta. Det är dags att samla ihop ägarna till dessa privata datorsäkerhets-sidor och tillsammans samarbeta och om intresse finns att påbörja arbetet med att tillsammans bygga upp en svensk webbplats som riktar in sig på den målgrupp som vet så mycket om datasäkerhet.

Föreslår att alla som är intresserade av projektet, tar kontakt med mig genom e-post.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag var delaktig i Surfa Lugnt i Kungsträdgården i Fredags, som försöker belysa just det du tar upp. Det är en nationell kampanj som kommer att pågå under lång tid. Du kanske kan ta kontakt med ansvariga för att se om det finns något sätt att hjälpa till om du är ute efter att göra detta helt utan egen vinning.

http://www.surfalugnt.se

legis;

Tack för tipset, ska ta och kontakta dem.

Jag har även nu registrerat en domän till projektet. Den finns på http://www.securityFocus.se

Letar nu efter ett webbhotell som är intresserade, av att hysa domänen och projektsidan.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Re: Datasäkerhet & AntiSpyware-samarbete

Jag har hållt en kurs för äldre noviser i datasäkerhet. Det var hur man installerade brandvägg, antivirus, vilka filer som kunde vara farliga etc.

Jag ser några potentiella problem med din webbplats:
- URL:en. Äldre människors engelska brister ofta. De kommer att skriva fel på URL:en
- Äldre läser inte texter på webben. De läser inte gärna längre texter heller. De vill att någon sitter bredvid dem och förklarar.

clarkbones:

Tack för feedbacken ang. domänen. Ja, domänvalet kanske inte var det bästa, Men det är ganska svårt att hitta en lämpligt domännamn som också är ledigt.

Sen håller jag med om att äldre personer inte är så sugna på att läsa online på Internet.

mycket att tänka på nu..

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)