Min syster har fått ett virus som heter VOODOO och mcafee ber henne att "starta om med ren dosdiskett och kör scan.exe för att hitta infektionskällan".
Undrar nu:
1/ Ren dosdiskett, vad är det en oformaterad diskett?
2Skriver jag bara scan.exe i dos för att köra programmet, har inte använt dos..
3/ Hon har normanlicens men har inte uppdaterat på väldigt länge, är det hyfsat safe att jag kopplar upp mig och ordnar så att norman fungerar och kan jag sedan ta bort viruset med norman tror ni?
2. Ja, kanske det. Det förutsätter dock att du har stoppat i disketten med scan.exe på eller kopierat den till startdisketten (samt att den inte kräver några fler filer). Ska man inte skriva på det viset brukar programmet tala om hur man ska skriva. För övrigt utelämnas .exe.
3. Det är tillräckligt safe om du plockar ur hårddisken ur hennes dator, byglar den till slav och stoppar in i din.
Jag hittar inget i Symantecs virusdatabas som låter som det du skriver. Det finns ett vbskriptvirus som heter Voodoo, men då finns ingen anledning till att använda dos-diskett.
Låter som det systern din råkat ut för är ett bootsektorvirus, som alltså laddas varje gång man startar från hårddisken.