webForumDet fria alternativet

VOODOO-viruset

Datasäkerhet

5 svar · 223 visningar · startad av brorsan

Medlem sedan nov. 2001402 inlägg
Frågan#1

Min syster har fått ett virus som heter VOODOO och mcafee ber henne att "starta om med ren dosdiskett och kör scan.exe för att hitta infektionskällan".

Undrar nu:

1/ Ren dosdiskett, vad är det en oformaterad diskett?

2Skriver jag bara scan.exe i dos för att köra programmet, har inte använt dos..

3/ Hon har normanlicens men har inte uppdaterat på väldigt länge, är det hyfsat safe att jag kopplar upp mig och ordnar så att norman fungerar och kan jag sedan ta bort viruset med norman tror ni?

tack!

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

1. Det är en startdiskett, dvs en diskett med filerna io.sys, msdos.sys och command.com från en dos-distribution. Finns exempelvis här:
http://oldfiles.org.uk/powerload/bootdisk.htm

2. Ja, kanske det. Det förutsätter dock att du har stoppat i disketten med scan.exe på eller kopierat den till startdisketten (samt att den inte kräver några fler filer). Ska man inte skriva på det viset brukar programmet tala om hur man ska skriva. För övrigt utelämnas .exe.

3. Det är tillräckligt safe om du plockar ur hårddisken ur hennes dator, byglar den till slav och stoppar in i din.

Tack!!
Vad mycket meck att flytta runt diskar bara. Någon som vet vad viruset gör för ngt?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jag hittar inget i Symantecs virusdatabas som låter som det du skriver. Det finns ett vbskriptvirus som heter Voodoo, men då finns ingen anledning till att använda dos-diskett.

Låter som det systern din råkat ut för är ett bootsektorvirus, som alltså laddas varje gång man startar från hårddisken.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

http://vil.nai.com/vil/content/v_1358.htm
Om viruset

tack, får kolla upp det när jag kommer till syrran nästa gång.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)