webForumDet fria alternativet

Ploppupp skit

Datasäkerhet

7 svar · 354 visningar · startad av nordan

Medlem sedan juni 2000949 inlägg
Frågan#1

Jag har fått in nå skit i datorn som gör att det startars massa ploppupp fönster när jag klickar på länkar. Detta händer inte varje klick men rätt ofta och ibland utan att jag har klickat på något *pust* Länkarna jag klickar på är helt rena så det har inte med vilka sidor jag är inne på det vet jag.

jag har kört adawere och fick bort det den hitta men ändock fortsätter det *suck*
Antivirus är det senaste McAfee + att jag alltid har kört med windows autoupdate.
Jag har också en hårdvarubrandvägg från d-link.

Någon som har tips på hur man får bort det utan att formatera om datorn?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Testa att köra SpyBot med.
Gör dessutom några sökningar i lämpliga forum så hittar du fler tips på vad som kan vara värt att prova.

Tack! SpyBot hitta faktist massor som inte adaware hitta nu är det bara och surfa och kolla om det är borta :-)

En annan sak hur skyddar man sig imot det där toket? Jag har allt skydd jag vet jag kan ha. Nämde det ovan. Finns det några mera tips?

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

nordan skrev:

Finns det några mera tips?

Installera service pack 2 (om du kör XP) och/eller stäng av ActiveX i IE och låt bli att installera en massa obskyra P2P-program. Du skulle också kunna byta till en riktig webbläsare.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Riktig och riktig. Firefox dras med sina fel den med. Jag skulle köra med IE om jag vore nordan, framförallt om SP2 läggs på sen har du säkerligen den idag säkraste läsaren generellt sett. Dessutom får du uppdateringarna via Windows Update.

Skarre skrev:

nordan skrev:

Finns det några mera tips?

Installera service pack 2 (om du kör XP) och/eller stäng av ActiveX i IE och låt bli att installera en massa obskyra P2P-program. Du skulle också kunna byta till en riktig webbläsare.

Jag har ej testat firefox men jag får väll ta och installera den.
Service pack 2 har jag såklart redan i daton. P2P-program använder jag mig inte av.

Jag måste också säga man inte skall kunna använda standard program i windows utan att idioter utnyttjar detta med att sprida dynga på nätet är skit.

Själv har jag varit en stark netscape anhängare länge men jag gav upp när sidorna börja se ut som skit och sluta fungera i netscape. Nu vet jag inte om firefox återger sidorna rätt så detta kan ju faktist vara ett alternativ isf.

Är det någon som vet om det finns någon som har tagit strid mot dessa idioter som använder sig av brister i micosoft för att sprida skit?

Tack för tipsen iaf.

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

legis skrev:

Riktig och riktig. Firefox dras med sina fel den med.

Du menar att risken att en massa ActiveX-skräp letar sig in i datorn är lika stor om man kör FF som om man kör IE? m0ng!

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Flyttas från windows som klient!

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)