webForumDet fria alternativet

Brorsans dator översvämmad av reklamfiler!

Datasäkerhet

6 svar · 401 visningar · startad av magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg
Frågan#1

Nyligen skaffade min bror Win Xp på sin burk. Efter att ha kört en windows update kom en massa spionprogram med (de kan endast ha kommit genom den vägen, för det var det enda som gjordes)...

Varje gång man startar datorn försöker den packa upp massa filer med spionprogram, Power Scan heter ett, SideFind ett annat...
Jag har kört adaware och tagit bort allt den hittar, samma med spyware doctor. De får ta bort en massa filer som den hittar, jag har kört både snabbsök och kompletta sökningar, men det finns fortfarande kvar den här uppackningsfilen som startas direkt datorn sätts igång...

Hur ska jag bli av med den? Nån som har råkat ut för samma program?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

1. Jag är beredd att äta upp ett par sandaler, med salt dock, om spionprogrammen skulle komma från Windows Update - den officiella webbplatsen.
2. Kolla med hjälp av MSCONFIG vad som startas när datorn går igång/när din bror loggar in. Det skulle inte förvåna mig om du hittar något mystiskt där.

jag tycker också det skulle vara konstigt att windows update skulle innehålla nåt sånt... kan det varit nån fil på hårddisken som legat vilande tills xp installerats? och just när man laddat ner nån nivå av win update? Ska kika msconfig

plockade bort två saker som jag inte tyckte skulle vara där, startade om och problemet är borta... men, vart kan dessa filer ligga? vill även ta bort dem helt från datorn.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vad var det för något då?

En hette updater.exe och en annan dvdupgr - gjorde en sökning och tog bort det jag hittade av dem.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg
251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)