webForumDet fria alternativet

Kryptering å de å sånt...

Datasäkerhet

4 svar · 384 visningar · startad av åsaboe

Medlem sedan juli 2004276 inlägg
Frågan#1

Om man vill "säkra" sina data finns det ju en hel del program att ta till som hjälpmedel. Steganos Security Suite 7 är ett, litet info på http://www.steganos.com/?layout=default&content=products_sss_info&language=en

Jag har en gammal version, införskaffad mest av nyfikenhet när jag fick ett bra erbjudande via ZoneLabs för några år sedan (ver 3). Den gör att jag kan köpa 7:an billigt, runt 300:-. Det finns en del funktioner som inte är så dumma.

Är det någon här som är hemma i "branchen"? Att det finns bättre alternativ begriper jag, men till vettigt pris? Jag har en bantad gratisversion av Office Guard från Tarmin, jag blir inte klok på deras hemsida ( http://www.indusintelligence.com/desktopdefault.aspx ) men hittade en gammal svensk återförsäljar-d:o via Google, de ville ha en bit över 2.000:- per användare så det är inte aktuellt.

Bågon med erfarenhet och kunskap på området?

(Och nä, jag är inte paranoid. Men jag MÅSTE skärpa mig på lösenordsområdet.)

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

Vilket OS kör du?
Är det Windows XP, så kan du kryptera filsystemet (går kanske även på andra versionen vet ej) och lösenords skydda dina filer, genom olika användare.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Beror på vad det är du skall skydda.

Jag använder TrueCrypt på XP för att skapa en krypterad kontainerfil som monterad ser ut som en egen partition. Gratis, och använder beprövade och öppna krypteringsalgoritmer så det skall förhoppningsvis vara säkert också.

Finns en hel del information om programmet på nätet då det är ganska välanvänt.

Medlem sedan juli 2004276 inlägg

Tackar för tipsen!

Och ursäkta dröjsmålet, Sjodahl. Jag har bytt dator, och det blir en del glapp här och där under tiden som både gamla och nya är igång. Särskilt nu när den gamla inte är igång så ofta längre. Det var i den du råkade hamna.

Det är alltså XP Home som gäller, på båda. Jag har Steganos-programmet, skall ta en närmare titt när det blir tid över. Jäkla IRL att inkräkta på datortiden... ;)

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

hehe ;)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)