webForumDet fria alternativet

Problem med ZoneAlarm Pro

Datasäkerhet

6 svar · 335 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Har lite strul med ZoneAlarm Pro. Har sett att många har problem och att många får rådet att kasta bort ZoneAlarm för det är ett pissprogram. Jag är ingen expert på brandväggar men jag vill ändå försöka få denna att fungera till max för jag har strulat så mycket med brandväggar och orkar inte byta igen.

Problemet är med internetdelningen. Jag har två datorer, en som dels agerar klient mot internet via ADSL, dels som server för ett lokalt nätverk där den andra datorn ingår. Alltså, två NIC's i dator 1 och ett NIC i dator 2 med en korsad TP-kabel mellan.

Har ZoneAlarm på båda datorerna men jag kan inte få internetdelningen att funka. ZoneAlarm har upptäckt mitt WAN men även mitt LAN, LAN'et på båda datorerna. WAN'et är placerat i Internet-zonen och LAN'et i Trusted-zonen i ZoneAlarm.

Sedan hittade jag en inställning för internet sharing i avancerade inställningar och där kan man ställa in om datorn inte är ansluten till ett ICS/NAT-nätverk, datorn är en klient i en ICS/NAT gateway med ZoneAlarm Pro eller om datorn är en gateway i ett ICS/NAT-nätverk.

Jag antar då att dator 1 ska vara gateway med IP 192.168.0.1 och dator 2 ska agera klient.

Jag har ställt det så men jag kan inte få det att fungera. Jag får DNS-error på dator 2.

Någon som vet felet?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det är alltså bara DNS som strular på dator två? Fungerar allt om du avaktiverar brandväggen på dator två? Känns lite overkill att köra brandvägg på den burk som ligger bakom den andra.

När du tröttnat på ZoneAlarm finns Kerio PF att ladda ned här (betydligt bättre):
http://download.kerio.com/dwn/kpf/kerio-pf-2.1.5-en-win.exe

Det funkar inte utan dubbla brandväggar så det spelar nog ingen roll. Med brandvägg endast på dator 1 så funkar det inte och om jag stänger av den så funkar det.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det kanske bara är ett DNS-problem på dator 2?

Jag vet inte, funkar när jag stänger av brandväggen dock.

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg

Vad har du för operativsystem?

Windows XP Pro

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)