Jag har på 2 dagar fått 2 email från totalt okända människor med samma rubrik och innehåll.
......
.....
Subject: Re: dokumenten
....
..........
Information: Ett e-postmeddelande blockerades.
Orsak: Loopia Webbhotell AB:s virusfilter detekterade en virusinfekterad bilaga i meddelandet.
Virus: Worm.SomeFool.X
Information: An email message was blocked.
Reason: Loopia Webbhotell AB virus scanner detected a virus infected attachement in the message.
Virus: Worm.SomeFool.X
Jag utgår ifrån att dom inte skickat det själva. Jag tycker bara det är konstigt att jag fått 2 på så kort tid när jag aldrig fått sådana här mail förut och varför har båda mailen samma rubrik?
Det verkar som att någon har skickat mail i ditt namn(emailadress).
Vi får massor av sådana här på jobbet.
Enda riktigt bra sättet är att inte ha någon emailadress.
Din fråga fick mig att (äntligen) sätta ihop litet om det här problemet. Här kommer resultatet av mina skrivarmödor...
Varför blir jag beskylld för att skicka virus till folk?
Det händer att det kommer e-post där man får veta att ett meddelande man skickat stoppats eftersom det innehåller virus. Det kan kännas litet konstigt, om man vet att datorn är försedd med uppdaterat virusprogram, nyligen totalskannad med det, och dessutom är helt klar över att man aldrig skickat någon e-post till den där adressen som viruset skulle ha kommit till.
Det här hänger ihop med hur de nya virusen, eller rättare maskarna, är konstruerade. När en dator blir infekterad av en e-postmask, letar masken igenom alla diskar efter e-postadresser. Och det finns i regel många adresser i en dator, masken letar i adressboken, i alla inkorgar som finns i e-postprogrammet, i webcachen o.s.v.
De adresser masken hittar kan den sedan använda på två sätt, dels skicka sig vidare till dem, men även sätta en upphittad adress som avsändare. Det innebär att ett e-postmeddelande med virus inte alls behöver komma från den avsändaradress som anges. Det räcker att man finns med i någons adressbok eller har skickat e-post som ligger kvar i inkorgen. Om den datorn sedan smittas, kan man alltså helt oskyldigt bli satt som avsändare när masken skickar sig vidare till adresser den hittat. Det kan till och med bli så att man står som både avsändare och mottagare – trots att man själv och den egna datorn över huvud taget inte är inblandade i transaktionen.
Vad kan man då göra för att slippa det här? Inte mycket, eftersom den egna e-postadressen snart finns i en massa datorer om man har kontakt med litet vänner, släktingar, arbetskompisar o.s.v. Mer än att sprida kunskap om det här förståss, och propagera för användning av antivirusprogram och brandvägg. Alternativet är att stänga av datorn och aldrig använda den mer. Efter några år torde risken att adressen finns kvar i någon dator där ute ha minskat ganska ordentligt…
Jag har nu fått 4 mail från olika epostkonton.
Jag kikade i meddelandekälla:
Received: from aap55.neoplus.adsl.tpnet.pl
Så där stod det i alla 4 mailen.
Eftersom jag bara använder min webmail och aldirg kopplat epostadressen till outlook eller nåt annat epostprogram så har ju knappast jag virus. Det borde det väl betyda att någon i Polen(?) har fått virus vars dator skickar ut mail med ämnet 'Dokumenten' till de personer jag nu fått ett mail med ämnet 'Re: Dokumenten' från???
Eller tänker jag fel?
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2