webForumDet fria alternativet

Trojaner?

Datasäkerhet

4 svar · 349 visningar · startad av MAGGE

Medlem sedan aug. 2000696 inlägg
Frågan#1

Jag har installerat Norton internet security på min dator nu.
Jag har får två varningar om att någon försöker göra intrång i min dator med trojanska hästar. Jag kan knappast ha något virus i min dator för tillfället eftersom jag raderat hela HD för ett par timmar sen och direkt efter det installerade både Norton internet security och Norton antivirus.
Är det så att hackare tar sig in i datorn för att plantera trojaner? De måste alltså inte finnas där redan innan för att de ska kunna ta sig in?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Troligen är det bara så att det är anslutningsförsök. Någon/något försöker ansluta till din dator med hopp om att den ska vara infekterad av en trojan eller två.

Jag kan knappast ha något virus i min dator för tillfället eftersom jag raderat hela HD för ett par timmar sen och direkt efter det installerade både Norton internet security och Norton antivirus.

Säker ska man aldrig vara. Koppla upp en oskyddad dator (eller låt nätverkskabeln sitta i under en ominstallation) mot nätet ett par minuter och det är inte omöjligt att du har fått sasser eller något annat skräp.

Medlem sedan aug. 2000696 inlägg

Aha ok de söker alltså efter tjojaner i min dator.
För det stod att det var anslutningsförsök med en trojan och så ett visst namn.
Tack för svaret!

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

MAGGE skrev:

Aha ok de söker alltså efter tjojaner i min dator.
För det stod att det var anslutningsförsök med en trojan och så ett visst namn.
Tack för svaret!

Väldigt vanligt, Norton blockar alla försök ändå. Vill du inte bli knäpp på att få upp alla meddelanden om trojanscans så skulle jag föreslå att du klickar bort det nästa gång du får en varning ;)

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Lite tråkigt att det kommer en varning varje gång det gör ett sådant försök. Svensson tror ju direkt att dom har virus eller att någon hackat sig in.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)