webForumDet fria alternativet

Hur installera om Windows säkrast

Datasäkerhet

5 svar · 279 visningar · startad av SimOnline

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag är inte helt säker på att det är rätt forum, men någon vänlig moderator får väl flytta den i annat fall.

Så till själva frågan:

Jag har fått i uppdrag av en vän att hjälpa till med att formatera om en hårddisk, installera om Windows Xp samt alla program och fixa allting runt omkring så att det helt enkelt funkar.

Hur ska jag då gå tillväga för att undvika virus som slinker in via säkerhetshål innan jag hunnit uppdatera Windows, virusprogram m.m.

Funkar det om jag bara installerar allt utom internet, slänger in en brandvägg som frågar inför precis alla former av internetaktivitet, så att jag bara kan godkänna de som har med uppdateringar att göra?

Sist jag installerade om Win XP på en dator tog det nämligen ca 20 sekunder att bli angripen av Blaster-viruset och jag skulle gärna undvika liknande situationer den här gången.

Tack på förhand!

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

* dra ut nätverksladden
* installera XP
* sätt på ICF (XPs firewall)
* installera SP1
* installera antivirus
* sätt i nätverksladden
* installera resterande patchar från windowsupdate och antivirus updateringar.

* resten.

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

Toppen! Bara att skriva ut och pricka av ;)

Tusen tack!

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Varför inte ladda hem senaste kumulativa patcharna och bränna på en skiva och installera dessa med efter sp1. Blaster och sasser är iaf ett måste.

Följande sida är perfekt för senaste säkinfo för windows:
http://www.microsoft.com/security

Medlem sedan juli 2004181 inlägg

...alternativt beställa CD-skivan Microsoft Windows Security Update, vilken är gratis...

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

När en kompis installerade om windows blev han infekterad trotts att brandväggen var igång, dock visade det sig senare att brandväggen tydligen inte kunde spärra port 135 vilken RPC använder och därmed om inte datorn är patchad blir man i alla fall infekterad.

282 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
150 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)