webForumDet fria alternativet

I vilka filer kan virus/maskar o.s.v. finnas?

Datasäkerhet

11 svar · 349 visningar · startad av shun

Medlem sedan mars 2004230 inlägg
Frågan#1

Jag har ingen som helst aning om vilka filer som är helt okej att använda sig av. Vill gärna veta ifall det kan finnas i bilder eller mp3, eller andra vanliga filformat.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Bilder och mp3, nej inte om det verkligen är bild/mp3-filer.
Körbara filer kan innehålla virus. (exe, com, src osv...)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det _kan_ finnas i samtliga filer men de vanligaste som det sprids med via e-post är t ex. .exe .bat .scr .tab .cmd

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Visst kan det vara virus i MP3 filer m.m. Det bror ju på hur programet så läser filen beter sig.

Jag har för mig att winamp har haft en bug som gjorde att man kunde göra en buffer overflow med hjälp av ID3 infon.

Det är helt upp till hur programet man använder läser filen.

Om man laddar ner (det är väl fortfarande i en gråzon?) t.ex. mp3, och använder winamp för att spela upp, eller mpeg/avi/divx och använder mediaplayer/divxplayer; finns det då stor risk att bli drabbad?

shun skrev:

Om man laddar ner (det är väl fortfarande i en gråzon?) t.ex. mp3, och använder winamp för att spela upp, eller mpeg/avi/divx och använder mediaplayer/divxplayer; finns det då stor risk att bli drabbad?

Japp.

Virus och virus ;)
Att en mp3 fil i sig innehåller skadlig kod spelar ingen roll eftersom det inte är en körbar fil, att det sdan används för att strula med användarens dator är en annan femma (buffer overflow är väl inte virusaktivitet? )

Men om man köper ett antivirusprogram och kör det på filerna när man fått ner dem på datorn, innan man kört dem, minskas/elimineras risken att drabbas av virus/mask/allt-vad-det-heter?

shun skrev:

Men om man köper ett antivirusprogram och kör det på filerna när man fått ner dem på datorn, innan man kört dem, minskas/elimineras risken att drabbas av virus/mask/allt-vad-det-heter?

Ja, om det är uppdaterat, varför tror du annars man använder antivirus-program.

Det beror helt på dels vad det är för antivirusprogram och om det är uppdaterat nyligen. Helt säker kan man sällan vara eftersom det skapas nya virus hela tiden.

Det jag egentligen undrade var: är jag på den säkra sidan om jag söker igenom filen på min dator innan jag öppnat den? Alltså finns det inga virus som kan spridas utan att jag öppnat dem, med respektive program.

shun skrev:

Det jag egentligen undrade var: är jag på den säkra sidan om jag söker igenom filen på min dator innan jag öppnat den? Alltså finns det inga virus som kan spridas utan att jag öppnat dem, med respektive program.

Det finns inga garantier, men ser du till att uppdatera ditt antivirus och har lite självdisiplin(ge f*n i bilagor i mail, inte tacka ja till alla erbjudanden om att instalera program när du surfar osv..) så är du så säker du kan vara.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)