Vänta med att koppla upp till Internet. Är det fast anslutning så dra ur nätverkskabeln.
Kolla med Ctrl-Alt-Del på vilka processer som är igång och leta efter misstänkta namn.
Installera en brandvägg.
14 svar · 675 visningar · startad av Röda Sten
Hej
En tjejkompis son har tydligen surfat på felställe och laddat hem fel grej. :r
Viruses visar en dialog ruta som räknar ner 60 sec till noll, sedan stängs datorn av... hur blir jag (hon) av med detta?
Jag har försökt instalera Norton antivirus på datorn men hinner ju självklart inte på 1 minut, försökt med felsäkert etc ...
Datorn har w2k.
Någon som har förslag på åtgärd? :birp
Vänta med att koppla upp till Internet. Är det fast anslutning så dra ur nätverkskabeln.
Kolla med Ctrl-Alt-Del på vilka processer som är igång och leta efter misstänkta namn.
Installera en brandvägg.
Sök på "sasser" i detta forum så hittar du både lösningar och annat om detta.
Det är väl Blaster som beter sig så?
Mr. N. skrev:
Det är väl Blaster som beter sig så?
Förr i tiden. Nuförtiden är det väl Sasser som beter sig så. :)
Både Blaster och Sasser beter sig sådär men det är troligare att personen har fått Sasser än Blaster eftersom Blaster är närmare ett år gammalt nu och Sasser bara ett par månader.
Jaha, okej, jag har inte drabbats av någotdera, jag trodde inte att Sasser var så jobbig...
Testa att starta datorn i felakigt läge (eller vad det nu heter).
Körde verktyget som jag hittade på Symantec webbsida ... men det hittar inte något knas.
Fick däremot in brandväggen, nu när nätvärkssladden var borta .... så nu kan jag jobba... MEN Sasser är ju kvar!! Så hur får jag bort den?
kollade bland processerna ... den heter väl LSASS.exe eller?
Det är ett säkerhetshål i lsass.exe som den använder. Sasserfilen kan bland annat heta avserve2.exe, avserve.exe, skynetav.exe eller lsasss.exe.
Suger Sasser resurser bakom brandväggen? eller jag kanske inte behöver bry mig om att den finns kvar ?`
Om du inte hittar den kanske den inte finns kvar? Brandväggen gör bara att du inte kan få den igen. Utan brandvägg hade det bara gått 5-15 minuter sen hade du haft det tillbaka.
Om du inte längre får upp meddelandet om att datorn startas om efter 60 sekunder så är ju inte Sasser aktivt.
Om jag gör så här:
1/ startar brandvägg o surfar så är det lugnt.
2/ stänger brandväggen, sekunden senare så är viruset aktivt.
3/ datorn startar om (inkl brandvägg), jag söker efter viruset med de tre olika "verktygen" som jag har hittat på webben, men inget av dom hittar Sasser. upprepar jag då punkt 2.... så är jag "torsk" igen.
så ... frågan är ju vad du menar med "aktivt"
Aktivera din brandvägg.
Gå till Windows Update.
Installera samtliga security-updates.
På WU:s välkomstsida hittar du information om hur du blir av med Sasser.
Följ dessa intruktioner.