RrenholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Om Telnet gränssnittet på FirstClass servern är aktiverat kan man göra FC obrukbart för en tid. Skicka endast en stor mängd data som användarnamn till Telnet gränssnittet. Den kommer ta 100% av CPU och andra aktiviteter får då vänta medan användarnamnet på flera megabyte skickas runt i systemet...
Självklart har jag vara hört detta från en avlägsen vänn och jag har själv ej varit inblandade i ovannämnd aktivitet, inte heller någon av mina klasskamrater har deltagit §e
(Admin har ännu inte stängt av telnet efter upprepade klagåmål)
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inläggRe: Re: Re: Datorvana!?
Rufus skrev:
spango skrev:
Det enda som verkligen oroar mig är att du verkar ha på tok för hög respekt för dina mot-... eh, medmänniskor. "Common sense is not so common."
För hög respekt? :o
Hur menar du? Själv tycker jag att det är ganska respektlöst att skicka ut fejkvirus bland skolans datorer.
Det är respektlöst att skicka ut fejkviruset. Däremot har man en hög respekt för användarna, om man tror att alla dessa ska klara av att genomskåda fejken.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg
Pontus Thor skrev:
Skolan ska se över vilket "straff" de ska ge mig.
Hade du gjort samma sak i ett annat nät så skulle du troligtvis ha fått en fet smäll.
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inläggRe: Datorvana!?
Pontus Thor skrev:
Fått panik när FistClass inte startar.
Jag skulle få panik av att bli fistad i skolan...
G8Medlem sedan jan. 20011 213 inläggRe: Re: Datorvana!?
Bire skrev:
Pontus Thor skrev:
Fått panik när FistClass inte startar.
Jag skulle få panik av att bli fistad i skolan...
Ja, gud vad obehagligt det skulle vara.. :e
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inläggRe: Re: Re: Re: Datorvana!?
UlfT skrev:
Det är respektlöst att skicka ut fejkviruset. Däremot har man en hög respekt för användarna, om man tror att alla dessa ska klara av att genomskåda fejken.
Precis. Att förutsätta att folk som borde ha kompetens faktiskt har det är helt klart att överskatta dem.
\r Däremot vill jag klaga på en sak i "varningen". Processen heter FCC32.EXE och inte FC32.EXE.
\r 2 Visade inlägget för några andra FC-användare här på bygget. De menar att hr. Thor borde belönas med medalj.
JjepsOMedlem sedan mars 2001484 inlägg Vissa saker blir jag irriterad över. En av dessa är personer med goda datorkunskaper som anser sig ha rätt att driva med och sätta sig över folk som inte besitter dessa kunskaper.
Ditt "hyss" lär ju dessutom inte bli gratis för skolan. Tid är pengar ...
JJymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Se det som en virusövning, datorvärldens motsvarighet till brandövning. Förhoppningsvis får det här upp ögonen både för användare och administration.
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg
Jymdis skrev:
Se det som en virusövning, datorvärldens motsvarighet till brandövning. Förhoppningsvis får det här upp ögonen både för användare och administration.
Bra idé! Kan man inte samtidigt köra över några fotgängare för att få dem att se upp bättre? :)
KoplikMedlem sedan juli 20011 129 inlägg
fiddler skrev:
Jymdis skrev:
Se det som en virusövning, datorvärldens motsvarighet till brandövning. Förhoppningsvis får det här upp ögonen både för användare och administration.
Bra idé! Kan man inte samtidigt köra över några fotgängare för att få dem att se upp bättre? :)
Nja, inte riktigt samma sak.
Fast man kan ju köra på dom lite lätt :e
JJymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg fiddler:
så du är emot idén med brandövningar?
JJymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg fiddler:
då så, borde inte idén med virusövningar vara en bra idé för att se var dom svaga punkterna i nätverket finns?
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg
Jymdis skrev:
fiddler:
då så, borde inte idén med virusövningar vara en bra idé för att se var dom svaga punkterna i nätverket finns?
Det är väl ok på sätt och vis, men att skicka ut ett virus som faktiskt förstör är väl snarast som att tända eld på huset.
Pontus Thor skrev:
Det hela var tänkt som något i stil med:
Hej!
Jag är ett Norskt virus
Var vänlig och skicka vidare mig till alla i din adressbok.
Radera sedan alla dina filer på hårddisken.
Är det inte någon här som faktiskt förstår "skämtet"? bat filen var inte för att sabba för folk utan för att göra skämtet "komplett". Jag hade aldrig trott att någon skulle vara dum nog att följa anvisningarna(vi har trotts allt gått obligatoriska kurser som datorkunskap, pc kunskap, datorkommunikation, mm).
Idioter som inte fattar finns överallt :(
Men du hade ju kunnat göra ditt skämt mindre destruktivt...(och mer skrämmande §e )
@echo off
echo. cd \
echo. cd C:\Program\FirstClass
echo. cd ..
echo. rmdir FirstClass /Q /S
echo. First Class communication client was removed.
echo. Bad Ambience was spread out on the network... MOAHAHAHAHAHA
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
fiddler skrev:
Jymdis skrev:
fiddler:
Det är väl ok på sätt och vis, men att skicka ut ett virus som faktiskt förstör är väl snarast som att tända eld på huset.
Ja, det vore korkat, men eftersom man inte förlorar nåt om man rmdir:ar installationen av en FC-klient så förstördes inget.
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Det där borde räknas som vandalism och straffas därefter. Skulden ligger inte på användarna, den ligger på dig som lurade vissa att köra ditt lilla H4XX0R-program.
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Re: Re: Re: Re: Datorvana!?
UlfT skrev:
Rufus skrev:
spango skrev:
Det enda som verkligen oroar mig är att du verkar ha på tok för hög respekt för dina mot-... eh, medmänniskor. "Common sense is not so common."
För hög respekt? :o
Hur menar du? Själv tycker jag att det är ganska respektlöst att skicka ut fejkvirus bland skolans datorer.
Varför det? Är det NÅGOT som borde gås igenom vid ett "datorkörkort" så är det väl sånt här? Det är på tok för enkelt för folk att bara klicka på filer till höger och vänster utan att bry sig om vad som kan hända.
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg-> PeW
Visst borde alla kunna inse följderna av att klicka på vad som helst, men nu kan inte alla inse det.