webForumDet fria alternativet

virus från pc till mac till pc

Datasäkerhet

9 svar · 254 visningar · startad av da97enla

Medlem sedan dec. 2001343 inlägg
Frågan#1

Hej
Jag har en fundering som jag hoppas någon här kan svara på. Om en person som sitter på Mac och använder outlook får ett mejl som är smittat med virus och sedan vidarebefodrar det till någon på en PC, skickas viruset vidare då?

mvh
enla

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Om viruset består av en bifogad fil som vidarebefodras så ja; viruset skickas vidare!

Medlem sedan dec. 2001343 inlägg

Tack, anledningen till att jag frågar är att många som använder Mac påstår att de nästan är helt befriade från virus - men just det här tror jag inte att de tänker på, vilket betyder att det finns ytterligare en användning för virusprogram även på Mac.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

En sak som jag märkt är att en del antivirus program för Mac inte känner igen PC virus.

Ex. äldre versioner av Norton Antivirus gjorde inte det, jag märkte det när jag uppgraderade en MacOS X maskin till senaste NAV och den hittade massa smittade filer i mappen med bifogade filer, alla var PC virus.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag har läst om ett fall där en mac-användare hade fått ett mail med ett makrovirus. Han konstaterade kvickt att viruset inte funkade på hans dator. Då kom han på att chefen hade en PC. Då kopierade han ner viruset till en diskett och gick till chefens dator. :)

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Rent tekniskt skilljer sig inte virus från alla andra program i datorn. Att de sen bertaktas som ovälkommen mjukvara har ju mer med de enskillda funktionerna att göra.

Program som program! Om syftet är av elak karraktär kallas det virus.

De flesta virus av senare datum är utvecklade för Windows och Outlook Express. Använder man itne den kombinationen så fungerar helt enkelt inte koden.

Precis som man kan skicka vanliga Word-dokument obehindrat mellan mac och Windows användare så kan man skicka virusfiler mellan varandra.

Men mac OS (Classic eller X) kan ju aldrig exekvera en fil avsedd för en Windowsmiljö! Man kan komma förbi det om man kör Virtual PC. Det förutsätter också att man använder Outlook som e-postklient... (i de fallen)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Eclipse skrev:

Program som program! Om syftet är av elak karraktär kallas det virus.

Nja, det finns ju olika begrepp beroende på hur de rent tekniskt fungerar. Trojaner, tex. Det typiska för virus är ju annars att det är programsnuttar som replikerar sig själva. På samma sätt som biologiska virus faktiskt är små DNA-strängar (den biologiska programkoden) som replikerar sig själva.

Visst, men kod som kod. Du kan ju aldrig få kod avsedd för Windows att exekvera i Mac OS och omvänt!

Jag skule vilja se det viruskoden som är plattformsoberoende! Det kommer säkert inom sin tid!

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Eclipse skrev:

Jag skule vilja se det viruskoden som är plattformsoberoende! Det kommer säkert inom sin tid!

Macro virus är platformsoberoende.

Ex. finns det macrovirus till MS word som fungerar både på PC och Mac, nu är det dessa inte så vanliga, men dom finns.

Oj! Där ser man!

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)