webForumDet fria alternativet

HemPC! Synpunkter!

Datorhårdvara

5 svar · 294 visningar · startad av Luxman

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg
Frågan#1

Då var det dags igen för en ny runda på jobbet.
Min numera "gamla" stationära svarta Dell skriker efter att få bytas ut. ;)

I vårt "paket" så ingår tre stationära och två bärbara alternativ,
själv känner jag att det är dags att snegla på ett bärbart alternativ.

Jag undrar vilka synpunkter ni kan ha på de två bärbara alternativen som erbjuds. Mest lockande känns alternativet Pavilon ZD7 med tanke på dess prestanda och möjligheter, men jag vill gärna höra ifall ni har några kloka tankar som kan få mig att ovärdera min första spontana tanke.

Jag länkar till några simpla pdf-dokument där beskrivningarna finns på de bärbara och även en av de stationära.

Lilla bärbara
Stora bärbara
Stationära

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Se till dina behov.

Hur mycket sitter du vid datorn hemma ?
Hur stor plats har du hemma ?
Spelar du mycket ?
Sitter du framför datorn hemma mycket ?

Spelar du inget, Sitter inte framför datorn mycket, Har det lite småknepigt med plats hemma eller datorn stör indredningen
Ja då är det en bärbar :).

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vad ska du använda datorn till? Är du ofta på resande fot är ju ZD7 helt fel med sina 4 kg och sin ruskigt strömslukande processor. Visserligen var den andra maskinen också ganska tung (3 kg) men borde ändå erbjuda betydligt bättre batteritid.

Länken till den stationära datorn verkar leda till en multifunktionsskrivare.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Pris ?

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Nickemannen skrev:

Se till dina behov.

Spelar du inget, Sitter inte framför datorn mycket, Har det lite småknepigt med plats hemma eller datorn stör indredningen
Ja då är det en bärbar :).

Så det finns inget i din värld som är positivt med dagens "bärbara" datorer annat än plats och utseende.
Jag kan själv hitta ett stort antal positiva effekter med att ha en bärbar låda med trådlös nätverksuppkoppling.. ;)
Jo jag spelar ibland, sitter framför datorn mycket har gott om plats så jag bör undvika allt som heter bärbart då?
Nej skämt åsido så verkar det faktiskt i min värld som ZD7 är rätt så potent på spel också, hänger man dessutom på en Ljudpanel, Creative SB Audigy 2 NX USB, och trådlös mus och multimediatangentbord, som samtliga ingår i tillvalen, så kanske man vågar öppna ett spel också.

muskot skrev:

Är du ofta på resande fot är ju ZD7 helt fel med sina 4 kg och sin ruskigt strömslukande processor. Visserligen var den andra maskinen också ganska tung (3 kg) men borde ändå erbjuda betydligt bättre batteritid.

Länken till den stationära datorn verkar leda till en multifunktionsskrivare.

Du har helt rätt muskot, drifttiden på batteri för den mindre är ca 4 timmar medan den krymper till 1,5-2 timmar för ZD7. Inte helt livsavgörande för beslutet men en faktor som trots allt måste vägas in.

Beträffande länken så har jag rättat till den, det var "rätt" fil men fel innehåll, fördel att kolla först.

stoffe-2k skrev:

Pris ?

Jag vill inte gå in på priser här, men den stationära och den mindre bärbara betingar ungefär samma kostnad medan den större bärbara innebär ett bruttoavdrag som är ca 100 kronor högre än de.

Men att ingen kostar över 700kr i bruttoavdrag kan jag avslöja... :e

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Vet inte.. men, för de packet jag "fick" för under 700kr/mån. så var det iofs en stationär dator men för de pengaran fick man även en 19" TFT och ett värsting ljudpacket... och en jäkla massa olika mjukvaror...

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)