Baserat på en tråd från i går så installerade jag Intel Active Monitor för att kontrollera hur varm min dator var.
I dag när jag satt och smålekte lite så började programmet pipa och leva rövare. Uppenbarligen tyckte övervakaren att det var för varmt.
Jag hann inte ta någon dump precis när varningarna kom, men strax efter såg det ut som bifogad bild. Skillnaden är att det stod 50 i stället för 48 i utmärkt ruta.
Vad bör jag göra? Måste jag köpa en massa fläktar och annat bråte? :(
Jag satt precis och bekymrade mig över att muskot inte var online. ;)
Jaha? Hittar jag sådant i Windows eller måste jag öppna lådan?
Jag minns att när jag köpte datorn så letade jag upp alla komponenter på Dustin, men det verkar som om de flesta artiklar är utgångna.
Jag återkommer.
Jag hann inte ta någon dump precis när varningarna kom, men strax efter såg det ut som bifogad bild. Skillnaden är att det stod 50 i stället för 48 i utmärkt ruta.
Gissningsvis syftar "System Zone 1" på någon sensor på moderkortet. Visserligen ska man inte stirra sig blind på temperatursiffror, men har du en så hög siffra som 50 grader vid "idle" kan det kanske vara idé att se över chassiventilationen.
Har du inte öppnat burken på länge kan det kanske vara idé att göra det och se över kabeldragningen (så att kablaget hindrar luftgenomströmningen minimalt) och få bort eventuellt damm (dammiga komponenter blir varmare än rena). Hjälper inte detta kan det vara vettigt att installera en chassifläkt (eller eventuellt byta den du har mot en mer effektiv).
Brantis skrev:
Hittar jag sådant i Windows eller måste jag öppna lådan?
Nu verkade det iofs som att du hittat en tråd med de prylar du använder, men annars är Aida32 ett bra verktyg.
Min flickvän sitter och surfar vid en annan dator, via denna.
Ni förstår givetvis att detta innebär att jag snällt får vänta till dess hon ger klartecken att min dator får stängas av. ;)
Ny chassifläkt? Är det svårt att byta?
Jag fann en dokumentation där det står att mitt chassi har plats för tre (3) extrafläktar. Är det lika bra att slå på stort och inhandla tre effektiva men tysta fläktar på en gång?
Ny chassifläkt? Är det svårt att byta?
Jag fann en dokumentation där det står att mitt chassi har plats för tre (3) extrafläktar. Är det lika bra att slå på stort och inhandla tre effektiva men tysta fläktar på en gång?
En chassifläkt är väldigt lätt att installera. Oftast är det bara att trycka in fläkten i en hållare och stoppa i en kontakt.
Förmodligen kommer det räcka bra att endast köpa en extra fläkt, även om det förstås är så att fler fläktar kan transportera mer luft och därmed också kyla datorns komponenter bättre. Hur många fläktar har du i dag? Om det endast är fläkten i nätaggregatet som drar luft genom chassit är det definitivt läge att köpa en chassifläkt.
Japp, det är endast fläkten i nätaggregatet som drar in luft.
En ny fläkt inhandlas i dag.
Jag har listat ut att det ska vara 80x80.
Är det något mer jag måste tänka på innan jag köper?
Eh. Är det bara jag som reagerar på att enligt den där mätningen så är det varmare i chassit än i processorn?
Något som är smått omöjligt att ha med luftkylning.
Om du än så länge bara har en fläkt i nätagget som drar in luft, tycker jag du ska investera i två chassifläktar.
Ytterligare en som drar in plus en som blåser luft.
Att förlita sig på nätagget som chassifläkt är inte så bra. ;)
Inblåset brukar ofta rekommendaras att ha lågt ifram och utblåset högt bakpå lådan.
Jag funderar på vad du kan tänkas ha för processorfläkt. En processor generar en massa värme, och om din fläkt inte är alltför bra på att skyffla undan varm luft så.. ja - då är det inte så bra.
Naturligtvis är en eller flera chassifläktar att rekommendera!
Jag funderar på vad du kan tänkas ha för processorfläkt. En processor generar en massa värme, och om din fläkt inte är alltför bra på att skyffla undan varm luft så.. ja - då är det inte så bra.
En processorfläkt kan ju inte kyla mer än den omgivande luftens temperatur.
Om vi justerar den där första mätningen till att processorn har samma temperatur som chassit behövs ju ändå chassifläktar. Vad du än stoppar in som processorfläkt kommer ingenting att hända. ;)
Är det något mer jag måste tänka på innan jag köper?
Tja, att Papst är dyra och dåliga, trots att specifikationerna talar om något helt annat. För den som vill ha tysta fläktar rekommenderar jag Panaflo. En annan fläkt som verkar väldigt intressant är Everflow, dock har jag inte provat den. 80 mm, 15 dBA och 35 kr låter i alla fall som ett kap: http://www.mycom.se/produkter/787456/
Någon som bor i närheten av Mycom borde ta på sig rollen som försöksperson (hint, hint, m_soderlund...).
cyprys skrev:
Eh. Är det bara jag som reagerar på att enligt den där mätningen så är det varmare i chassit än i processorn?
Dock får man ta temperaturerna med en nypa salt, de är inte särskilt exakta. Dessutom beror det på var "System Zone 1"-avläsaren sitter.
cyprus skrev:
Om du än så länge bara har en fläkt i nätagget som drar in luft, tycker jag du ska investera i två chassifläktar.
Ytterligare en som drar in plus en som blåser luft.
Att förlita sig på nätagget som chassifläkt är inte så bra. ;)
Två är naturligtvis bättre än en ur kylningssynpunkt, men är man kinkig med ljudnivån borde en fläkt klara jobbet åtminstone tillräckligt bra för att säkerställa stabilitet.
En annan fläkt som verkar väldigt intressant är Everflow, dock har jag inte provat den. 80 mm, 15 dBA och 35 kr låter i alla fall som ett kap: http://www.mycom.se/produkter/787456/
Någon som bor i närheten av Mycom borde ta på sig rollen som försöksperson (hint, hint, m_soderlund...).
Det låter som ett vettigt inköp. 35 kr hit eller dit - jag drar upp på mycom snart! :)
cyprys skrev:
En processorfläkt kan ju inte kyla mer än den omgivande luftens temperatur.
Så sant. Men en bra processorfläkt sänker temperaturen på processorn, vilket i sin tur borde leda till att temperaturen i lådan blir en aning lägre?! :)
Brantis: satte du dit en Panaflo-fläkt? Om inte - vilken satte du dit? :)
Jag satte till slut dit två. En in och en ut, baserat på Era rekommendationer. Zalman tror jag de hette. Inga märkvärdiga alls tror jag. Kostade en hundring styck, inklusive mervärdeskatt.
Några extra decibel får jag tydligen stå ut med, men man kan smörja axlarna med lite symaskinsolja har jag hört.
Aha! Zalman har ett helt okej rykte. Jag har inte kollat upp dem så noga, men det man läst om dem visar att de tydligen gör kvalitativa produkter. :)
Jag var förresten uppe på mycom idag, men väl där så kollar jag in Everflow:s specar, och ser att fläktarna i fråga har 3pin-anslutning, vilket mitt nätaggregat inte alls kan hantera. Jag har en jäkla massa 4pin-anslutningar däremot.. (Antec Truepower 380W är mitt agg.)
Hur som helst - kan jag få en 3pin-fläkt att fungera med mitt nätaggregat ändå? :) Måste ju testa med en så billig produkt, och som på pappret verkar helt okej. :)
1. Koppla in fläkten på någon av moderkortets fläktkontakter (tror att det finns 3 st 3-pinskontakter på A7N8X Deluxe)
2. Köp en 3 -> 4-pinsadapter (kostnad ca 20-30 kr)
3. Går någon form av fulkoppling