webForumDet fria alternativet

Abit se6

Datorhårdvara

9 svar · 195 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Jag har precis skaffat mig ett nytt moderkort med en ny processor. Om man ska kalla den ny vet jag inte, men nyinköpt. Jag har ingen aning om hur snabb processorn är, men snabbare än 500Mhz är den i alla fall. Och när jag försöker att starta datorn så får jag ingen bild på skärmen. Allting snurrar som det ska och jag ser inga felkopplingar.

Så då tänkte jag att det kanske är någon "pin" som är felinställd? Den där blåa lilla kontrollen med vita pins. Jag har heller ingen manual så jag är ganska körd. Manualen på abits hemsida: Moderkortsmanual funkade inte... Så jag hoppas någon här kan hjälpa mig med tips om vad som kan vara fel. Har testat två olika grafikkort.

Mvh silfver

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har inte heller tillgång till någon manual, men du kan ju prova att nollställa CMOS så länge.

muskot skrev:

Har inte heller tillgång till någon manual, men du kan ju prova att nollställa CMOS så länge.

Det är redan testat utan något lyckat resultat. :(
Har även plockat ur alla delar som inte behöver vara i, så det sitter endast gfx, ramminne och cpu i lådan.

Då lär det ju vara dipswitcharna som "står" fel. Här har du manualen iaf:
http://www.abit-usa.com/downloads/manual/se6.zip

muskot skrev:

Då lär det ju vara dipswitcharna som "står" fel. Här har du manualen iaf:
http://www.abit-usa.com/downloads/manual/se6.zip

Tack för att du haxxade manualen åt mig. Det borde väl finnas något sorts "defaultläge" för switchen att köra på? För jag vet ju inte hur snabb prollen är. :(

silfver skrev:

Det borde väl finnas något sorts "defaultläge" för switchen att köra på? För jag vet ju inte hur snabb prollen är. :(

Kika vad det står på processorn och Googla lite så borde du kunna lista ut det.

Tror processorn är på 677Mhz. Kan man inte sätta alla switcharna på OFF? Förstår inte riktigt hur manualen vill ha det. Switcharna är inställda på default redan. Kom på att jag inte nollställt cmos. Trodde jag hade det, ska testa det.

Funkade inte ändå. :(
Vad kan man testa? Har gjort allt... Prollen måste vara paj?

Det behöver inte vara fel på processorn. Det kan t ex lika gärna vara fel på minne, moderkort eller bara något "dumfel".

Provat att köra med det inbyggda grafikkortet?

/r
Om jag förstått manualen rätt används SoftMenu när SW8 = OFF (default), vilket gör att övriga inställningar ignoreras. Föreslår att du sätter SW8 = On och provar att lite olika dipswitchinställningar.

muskot skrev:

Det behöver inte vara fel på processorn. Det kan t ex lika gärna vara fel på minne, moderkort eller bara något "dumfel".

Provat att köra med det inbyggda grafikkortet?

Har testat med det inbyggda grafikkortet. Dock inte med annat minne. Återkommet med resultat.

r/ Funkade inte. Men om man tänker sig vad man KAN göra för fel? Finns det "pins" som kan vara felinställda? Tror jag i och för sig inte... Har ju för fasiken ingenting inkopplat förutom det som behövs. Blir så ledsen. :(

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)