nForce2 funkar bra med ATI.. jag kör nForce2 och det är redigt bra (oftast snabbaste korten på marknaden).
Mvh
Marcus
30 svar · 736 visningar · startad av Gein
Som en följd av att min dator slutat fungera så tänker jag nu skaffa ny hårdvara. Moderkort, CPU, minnen och chassi ska införskaffas.
Min kundvagn ser för närvarande ut såhär:
Asus A7V600-X KT600 3DDR-DIMM 6PCI SATA Raid Audio LAN SocketA ATX
AMD Athlon XP2800+ Barton 2083MHz/2.08GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA
CoolerMaster Aero 7+ SocketA (max XP3200+)
Kingston KVR333X64C25/512 512Mb DDR PC2700/DDR333 184pin 333MHz
Pengarna är väl inte direkt ett problem men helst under 5000kr.
Moderkort - VIA eller nForce2? Går ett nForce2-chip bra ihop med ett ati-kort (om jag senare väljer att köpa det).
Åsikter och förslag mottages varmt.
nForce2 funkar bra med ATI.. jag kör nForce2 och det är redigt bra (oftast snabbaste korten på marknaden).
Mvh
Marcus
nForce2 är överlag det snabbaste chipsetet till Socket A. Väljer man dessutom ett kort med en Soundstorm-certifierad ljuddel får man dessutom väldigt bra integrerat ljud. Jag skulle tro att nForce2 och Radeon är en av de vanligaste grafik- moderkortskombinationer som säljs idag (för Socket A, alltså). Att få dem att fungera med varandra ska således inte vara något problem.
KT600 är långsammare, men också billigare så det kan väl ses som ett sorts halvbudgetalternativ. VIA har dessutom släppt ytterligare ett chipset, KT880, men jag har ännu inte sett något KT880-baserat moderkort. Test finns här:
http://www6.tomshardware.com/motherboard/20040308/index.html
Ett riktigt bra budgetalternativ är annars SiS 748. Det är ett väldigt stabilt chip som dessutom är riktigt snabbt:
SiS 748 vs. nForce2.
Om jag vill ha ett moderkort med nForce2-chip och integrerad ljuddel som är Soundstorm-certifierad, vilken rekommenderar du då?
Gein skrev:
Om jag vill ha ett moderkort med nForce2-chip och integrerad ljuddel som är Soundstorm-certifierad, vilken rekommenderar du då?
Abit AN7 eller Asus A7N8X-E Deluxe. Soltek SL-75MRN är inte Soundstorm-certifierat.
Här finns en lista på vilka kort som har Soundstorm:
http://www.nvidia.com/object/motherboards.html
Tråkigt, att mitt inte är soundstorm-certat dock så har den fått mycket bra resultat i flertal tester, därför jag valde det :)
Mvh
Marcus
Om jag vill att datorn ska vara relativt tyst, vad bör jag tänka på då?
Se till att ha så lite fläktar som möjligt och fläktar som roterar sakta.
Även kolla att moderkortet inte kör med en chipset fläkt utan en kylfläns så slipper du den fläkten ;)
Skaffa även ljudisolering för lådan är ett sätt att dämpa den ännu mer.
Mvh
Marcus
Påstående: Moderkortet har stöd för DDR 400 Dual Channel. Att köra med 2*256, 400 ger bättre prestanda än 1*512, 400.
Kommentera sanningshalten i påståendet. ;)
Gein skrev:
Om jag vill att datorn ska vara relativt tyst, vad bör jag tänka på då?
Marckus har vissserligen tagit upp det viktigaste, men en "kul" grej man kan göra är att köpa en Athlon XP Mobile. De drar mindre ström och utvecklar därför också mindre värme (fläktarna kan snurra långsammare). Läs mer här:
http://www.ocforums.com/showthread.php?threadid=271103
Marckus skrev:
Även kolla att moderkortet inte kör med en chipset fläkt utan en kylfläns så slipper du den fläkten
Det är dock enkelt fixat med t ex en Zalman ZM-47J (ca 50 kr).
Gein skrev:
Påstående: Moderkortet har stöd för DDR 400 Dual Channel. Att köra med 2*256, 400 ger bättre prestanda än 1*512, 400.
Kommentera sanningshalten i påståendet. ;)
Det är sant, men en aning uppförstorat. Dual Channel ger visserligen en marginell prestandavinst, men om du frågar mig är det bara dumt att köpa så små moduler som 256 MB. Vill du köra 400 MHz FSB har du i praktiken bara två minnesplatser på moderkortet, vilket gör att du låser dig för framtida uppgraderingar.
Angående ljudnivån; Något chassi som rekommenderas?
Beror på vad du ska ha, mini till serverlådor finns.
Om du vill få den tyst så skippa lådor som har t.ex fönster för då kan du sätta ljudisolering på den plåten och få den tystare.
/Mvh
Marcus
Mobile processorer är lite segare än dom andra.
Gein skrev:
Antec Sonata. Två 20mm-fläktar på lågvarv, hörs knappt om man väljer rätt fläktar. Rekommenderas starkt!
Fast det kan bli varmt i lådan, så man måste välja rätt delar.
Antec Sonata verkar inte alls dum! En sån tror jag bestämt det får bli.
Gein skrev:
Antec Sonata verkar inte alls dum! En sån tror jag bestämt det får bli.
Tro mig, du kommer inte ångra dig! :) Läs om den på sweclockers.com, om du inte redan gjort det.
Gein skrev:
Antec är ju rätt poppis, speciellt modellerna SLK3700BQE och Sonata är trevliga. Compucase CI-69U6 är också en bra låda, har själv föregångaren CI-6919. Det finns även en från fabrik ljuddämpad version av CI-6919 som heter AcoustiCase AC C6607.
Nickemannen skrev:
Mobile processorer är lite segare än dom andra.
Stämmer inte såvitt jag vet. Har du någon grund för det påståendet eller är det bara tomt prat?
silfver skrev:
Tro mig, du kommer inte ångra dig! :) Läs om den på sweclockers.com, om du inte redan gjort det.
Jo, jag läste den :)