webForumDet fria alternativet

Hörlurar

Datorhårdvara

4 svar · 230 visningar · startad av whad

Medlem sedan sep. 2003223 inlägg
Frågan#1

Jag har uttag för hörlurar på framsidan av datorn. När jag sätter i mina hörlurar där så kommer allt "högerljud" i vänsterluren och tvärtom. Det är som det ska med mina vanliga högtalare.

Jag har testat två olika hörlurar som fungerat innan, så det är inte fel på dessa.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Låter som att sladdarna från fronten till moderkortet är felkopplade.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag gissar att du menar hörlursuttaget på CD/DVD-läsaren, eftersom det oftast är det hörlursuttaget man har på framsidan. Då kan det lika gärna vara högtalarna som blandar ihop det. Det finns nämligen ett speciellt sätt att överföra cd-ljud till ljudkortet på analog väg. Då kan man använda en kabel med fyra ledare, som går från cd/dvd-läsarens baksida, ner till fyra stift på ljudkortet. Dessa fyra ledare kan vara felkopplade (jag har råkat ut för det). Då kan kanalerna blandas ihop. Man får kolla på ljudkort och cd/dvd-läsare vilka stift som är vänster, höger respektive jord.

Medlem sedan sep. 2003223 inlägg

Det är inte på DVDn utan jag har en liten panel med 2 USB, högtalare och mic-uttag längst ner på fronten. Men antagligen är det som ni säger att det kan vara en kabel som är felvänd på moderkortet. Ska kolla upp detta. Tack.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

antagligen klanten som byggde din dator som kopplat fel

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)