webForumDet fria alternativet

Konstiga kraschar

Datorhårdvara

11 svar · 596 visningar · startad av svampträsk

Medlem sedan juni 200070 inlägg
Frågan#1

Häpp!

Lillebrorsan har problem med sin dator, och jag tillbringade hela gårdagen med att försöka bli klok på vad som kan vara fel, men kan inte riktigt komma på vad som är fel.

Den har funkat helt perfekt i ett halvår, men började för nån månad sedan att hänga sig i windows och det enda som hjälper är en reset. Men datorn hänger sig alltid i bios-checken efter varje reset när den kraschat. (oftast när den försöker detektera IDE-drives)

Jag har provat att flasha biosen, formatera om hårddisken, byta drivrutiner och plocka ut hårdvara. Inget hjälper. Lillebrorsan påstår att det klickar till lite i datorn kort innan varje gång den hänger sig, vilket borde tyda på något mekaniskt eller något med hög spänning som är trasigt?

Det mesta sitter integrerat på moderkortet (Epox 8RDA+) så det är inte så lätt att köra trial-and-error på hårdvaran.

En tanke är att det är hårddisken eller cd-romen som är trasig, men S.M.A.R.T. systemet har inte klagat på disken, och jag har inga andra diskar att prova med.

Vad 17 kan vara fel? Nån som kan rekommendera ett bra diagnostikprogram som kan felsöka hårdvara?

Medlem sedan okt. 2000149 inlägg

MemTest86 för minnet...
Kanske testa med SiSoft Sandra och se vad du får ut för info.

När det gäller hårddisktest så brukar de flesta tillverkare tillhandahålla sådana testprogram.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Konstiga kraschar

svampträsk skrev:

Lillebrorsan påstår att det klickar till lite i datorn kort innan varje gång den hänger sig, vilket borde tyda på något mekaniskt eller något med hög spänning som är trasigt?

Reläer brukar klicka när de slår på. Sådant kan man ibland höra, även om jag aldrig har lagt märke till det ljudet från något moderkort. Det känns dock ganska äventyrligt att byta relä på ett moderkort, om det nu skulle vara det som är felet. Bara en tanke. Felet kan naturligtvis vara något helt annat.

Jag tvivlar på att det skulle vara något relä på moderkortet som knäpper. Finns det verkligen relän, på moderkort, som hanterar såpass höga spänningar så knäppet körs genom lådan och överröstar fläktarna?

neox83: tack. ska tipsa brorsan om det.

någon annan som har nån idé?

Medlem sedan juli 2003109 inlägg

Det är inte så att det lilla klicket är hårddisken som lägger av och lägger sig mot ändläget. Kolla alla kablar, det har hänt mig, tydligen så att det av värmen var att kontakten expanderade lite, så länge den var kall var det OK, fick maskinen stå och kallna ett tag så funkade den en stund. Det kan ju också vara hårddisken som reagerar på värme efter ett tag.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Den blir inte för varm?

Jo, jag har funderat på det också.

Men om man drar ur strömkabeln och sätter i den igen efter några sekunder så startar datorn igen. Så den borde inte vara något värmeproblem.

Nu har jag installerat två 120mm fläktar, kört MemTest86, samt kollat hårddisken med diverse program från tillverkaren.

Har inte hittat något fel, ändå funkar den inte.
Jag blir knäpp på den datorn...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

men började för nån månad sedan att hänga sig i windows och det enda som hjälper är en reset.

Vad gör han när burken hänger sig? Finns det någon info i Event Viewer?

Men datorn hänger sig alltid i bios-checken efter varje reset när den kraschat. (oftast när den försöker detektera IDE-drives)

Både vid kall- och varmstart?

Jag har provat att flasha biosen, formatera om hårddisken, byta drivrutiner och plocka ut hårdvara. Inget hjälper. Lillebrorsan påstår att det klickar till lite i datorn kort innan varje gång den hänger sig, vilket borde tyda på något mekaniskt eller något med hög spänning som är trasigt?

Provat med ett annat nätaggregat?

Han spelar för det mesta spel när den hänger sig.
Men själv har jag varit med om att den kraschar även vid vanlig windowsanvändning.

Har inte tänkt på att kolla Event Viewer... Tack för tipset!

Rättelse: den hänger sig inte alltid i biosläge efter krasch, men för det mesta.
Jag vet inte om den gör det även i kallstart.

Nej, jag har inte provat med ett annat nätagg. Har inget att prova med.

Själv tippar jag på att det är något knas med hårddisken nu, tänkte fixa fram nån annan att prova med till nästa gång jag ska hem.
Men är det kanske mer troligt att det är fel på nätagget?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Nåt med strömförsörjning eller fläktar är det. Kan vara en felmonterad fläkt också, eller dylikt.

Medlem sedan sep. 2002127 inlägg

Hm.. har du kollat felsöknings-LED'n på moderkortet? Den rasslar igenom moderkortets funktioner under starten. Den visar till slut "FF" om allt är schysst. mer info finns i manualen.

388 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
251 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
253 ms — ändringar (db)