webForumDet fria alternativet

inget händer vid uppstart: felsökning

Datorhårdvara

6 svar · 395 visningar · startad av Matti

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg
Frågan#1

Datorproblem: skulle byta ut ett gammalt slot a-kort mot ett något nyare socket a-kort i budgetklassen, ASRock K7S8X. Jag sätter i processorn, en xp2400, smetar på artic silver 5 enligt instruktionerna, sätter fast kylaren (scythe kamakaze) och ersätter det gamla moderkortet med det nya. Fäster ddr-minnet, twinbos 512 mb. Sedan lägger jag i mitt gamla radeon 7000 och ser till att moderkortet får ström från nätagget. När jag sätter på datorn går alla fläktar igång, men ingenting mer händer. Inget felmeddelande, ingen bild på skärmen. Pillar rätt länge med alla kablar för att se till att allt sitter som det ska, provar med att byta plats på minnesmodulen, ja, jag ändrar väl på allt som går att ändra på utan att något händer.

Aja, fuck it, det nya moderkortet är sönder, back to the old system. Eller inte. För nu startar inte mitt gamla system längre. Fläktarna går igång.. men jag får inte någon bild på skärmen. Precis då jag trycker på power on-knappen noterar jag ett "knastrande" ljud från nätaggregatet.

Det känns osannolikt att mitt gamla moderkort plötsligt skulle ha gått sönder. Kan det vara grafikkortet det är fel på? Jag byter ut radeonkortet mot ett geforce ti 500 men får fortfarande inte någon bild på skärmen (nu kör jag med de gamla komponenterna).

Är det nätaggregatet? Om Posten sköter sitt jobb borde jag ha ett nytt redan imorgon. Finns det några andra tänkbara fel?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Rensat CMOS? Provat att starta med endast moderkort, CPU (med kylning), minne och grafikkort anslutet? I de fall man lyckats göra något idiotfel som man inte märker kan det hjälpa att plocka ned hela systemet i molekyler och sedan montera det igen.

Att det gamla systemet inte startar ordentligt verkar dock lite småmystiskt.

IT'S ALIVE!

Posten skötte sitt jobb och jag fick mitt nätagg. Med det nya nätaggregatet fungerar åtminstone det gamla systemet. Jag ska testa de nya komponenterna nu.

Och även det nya systemet fungerar. Tjohej!

Nu är det hyffsat tyst:
Nätaggregat från Fortron
AcousiPack-dämpat chassi
Kamakaze-kylare
passivt moderkort, passivt grafikkort.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Du ska ALDRIG använda silverpasta på en AMD cpu
eftersom den är strömledande och amd har ledningsbaner på ovansidan av CPU
Mitt råd är att du inskaffar lite REN sprit och tvättatr bort ALLT
sen använder du zinkpasta istället

Efter bytet av nätaggregat har allting fungerat utmärkt. Varför skulle jag börja pilla på ett väl fungerande system? "Don't fix it if it isn't broken."

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det är ingen fara att köra Arctic Silver på en AMD-processor.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)