webForumDet fria alternativet

Datorn startar inte

Datorhårdvara

8 svar · 395 visningar · startad av avoid

Medlem sedan feb. 20045 inlägg
Frågan#1

Min datorn har varit knäpp i drygt 3 veckor och vet inte vad som är fel.

För tre veckor sedan så skedde det mystiska jag startade datorn men det uppstod mellan ett till tre pip sedan stängdes den av, jag började felsöka och plockade väck allting och startade med enbart moderkort då gick datorn igång och drev som bara den utan pip (Det ska ju inte ske).

Då införskaffade jag mig ett nytt moderkort och en ny processor som jag snabbt satte in och startade datorn, men den stängdes av då också utan pip den här gången.

Då tänkte jag att det kanske var fel på aggregatet men det var det inte det är samma fel om och om igen och då har jag ändå bytt Moderkort, Processor och Nätaggregat och resten av delarna i datorn är inte äldre än 1½ år.

Jag är jävligt trött på att lägga ut pengar på den.

Vad kan vara fel.

Tacksam för hjälp snarast.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Provat att rensa CMOS?

Ja det har jag.

Ska testa om det är ett minnesfel

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Det låter sjukt men en polare satt i 7 timmar på ett LAN med en lånad skärm och fick inte igång burken trots massa ominstallationer och annan felsökning, när han provade med en annan skärm så funkade det som vanligt.. Ett sista halmstrå att prova..

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Kolla så att alla kablar sitter i noga. Är det ett MSI moderkort? Har själv haft en hel del sådana skumma problem med MSI så.

Mitt förra moderkort var ett MSI.

Det nya är ett:

ASRock K7S8X SIS746FX 3DDR-DIMM 6PCI 1AGP8X Audio LAN SocketA ATX.

Alla kablar sitter har kontrollerat både en och två gånger.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Jag har under eftermiddagen försökt att få igång samma kort. Det är stendött. Datorn bootar inte. Jepp, alla sladdar sitter i..

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Den moderkortstypen verkar tydligen ha problem med DOA

Har fått igång datorn nu men upptäckte att moderkortet var korrupt. Trasigt IDE-gränssnitt.

Kontrollera att CPU-fläkten är korrekt ansluten och rätt ditsatt. Använd även kylpasta på Processorn. Det drog igång min dator i alla fall.

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)