webForumDet fria alternativet

Nytt chassi

Datorhårdvara

15 svar · 457 visningar · startad av Erik Juhlin

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg
Frågan#1

Jag är lite trött på mitt stora Chieftec åbäke och funderar på att köpa ett nytt.

Kollat lite på Antec LANBoy. Inte för att jag diggar fönster på chassin, utan för dess format, låga vikt och smidighet. Plus att den ska vara hyfsat tyst. Har ni nåt att säga om LANBoy
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ANTLANBOY

Och går det att köra med Sonata ljuddämpningsmaterialet till LANBoy?
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=APSONATA

Och finns det någon möjligthet att man kan fixa en annan sida än fönstret? Är sidorna lika så man skulle kunna ta från en annan LANBoy? (kanske kan byta med en polare som vill ha två fönster ;))

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Varför inte köpa Antec Sonata? Inga fönster, nästan lika smidig som LANBoy. :)

Läs på mer hos Sweclockers:

- Antec LANBoy
- Antec Sonata

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Varför inte stanna med ChiefTec?
Bättre låda får man leta efter. :e

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

sneeze skrev:

Bättre låda får man leta efter. :e

Word!

Min Cheiftec (sån här fast svart) är ju mycket större och tyngre.

Sonatan verkar schysst, men är dubbelt så tung som LANBoy. Och så har den ingen bärsele. Annars verkar Sonatan schysst.

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Asch... har du inga muckler eller? :e

Jo, men det är hyfsat mycket enklare att bära ner en 5 kg låda i mindre format än en 13 kg låda i störra format till bilen.

Och sen tycker jag inte att lådan är så tyst.

Plus att lådan tar plats...

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Har du många hårddiskar och övrigt krafs i lådan eller? För det är rätt så dåligt med plats i LANBoy, det har en kompis till mig fått erfara många gånger. :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Re: Nytt chassi

Har du kollat på Lian Li? Hittar inga viktuppgifter på dem, men eftersom de är tillverkade av aluminium borde de vara hyfsat lätta. Stilrena lådor som - trevligt nog - går att få utan fönster.

https://www.lian-li.com

Erik Juhlin skrev:

Och går det att köra med Sonata ljuddämpningsmaterialet till LANBoy?

Gissar att det är bättre att satsa på AcoustiPack Deluxe V2 istället, eftersom den inte är skräddarsydd för någon särskild låda.

Erik Juhlin skrev:

Och finns det någon möjligthet att man kan fixa en annan sida än fönstret? Är sidorna lika så man skulle kunna ta från en annan LANBoy?

Tror inte att det går. De flesta sidoplåtar är ju vikta åt sinsemellan olika håll baktill för att man ska kunna fästa dem med skruvar.

sneeze skrev:

Bättre låda får man leta efter.

Dock inte speciellt svårt att hitta en...

Lian Li:s chassin andas rent utsagt ren och skär kvalité, men man får det man betalar för. Lian Li:s chassin kostar flera tusenlappar, och det finns inte heller nåt nätaggregat i chassina. :(

Nja, Lian Li PC50 finns för under tusenlappen och flera andra modeller kostar betydligt mindre än flera tusenlappar. Mycket riktigt saknar de dock nätaggregat.

Ah, muskot! :bire

Man kanske skulle kolla upp månadsgamla "kunskaper" innan man ger råd på wF? (;) till mig)

Hur som helst - Lian Li:s chassin andas i alla fall kvalité. :)

Kommer inte inte på sidan.
Men en fördel med Antec är väl att det kommer med TruePower nätaggregatet som nästan kostar en tusenlapp själv..?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

lanboy levereras väll utan nätagregat
annars kan ja rekomendera sonata
bygt nåra hundra datorer i dom

kan inte bli ett bättre chassi asså
enda cheaftech e bätre på e att dom e större dock väger dom as

Kommer du inte in hos Lian Li kan du prova att kika på någon återförsäljares sortiment, GTek exempelvis:
https://www.gtek.net

Och ja, visst är det trevliga nätaggregat som följer med Antec-lådorna.

Erik Juhlin »
Vilket chassi blev det? :)

Apråpå Antecs nätaggregat så är de ju stabila och ganska mycket tystare än standardditon som finns i budgetlådor, men - och jag menar men - har man krav på att det ska vara riktigt tyst så gör sig i alla fall inte ett Antec Truepower 380W-agg så himla bra som man kanske skulle kunna tro. Det blir tystare - men ljudet från fläktarna hörs likväl. :l
Detta kan ju också bero på lådans konstruktion, men bara så att ni vet - det finns billigare och troligen också tystare nätaggregat än Antecs diton, exempelvis FSP Sparkle 350W.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)