webForumDet fria alternativet

visa datorn på tv'n, det blir svart/vitt?

Datorhårdvara

7 svar · 330 visningar · startad av anders4u

Medlem sedan apr. 2002271 inlägg
Frågan#1
Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Kolla att du har fått allt rätt med avseende på s-video kontra komposit. Det klassiska felet är att man skickar s-video från datorn, men har tv:n inställd på komposit. Det löser man genom att antingen skicka komposit från datorn, eller se till att tv:n verkligen tar emot s-video.

hm.
komposit?
vad är detta :)

min kabel är s-video för datorn och skart till tv'n.

En kompositsignal innehåller både krominans och luminans i ett. I en s-video-signal har man delat upp krominans och luminans på separata ledare. Det innebär att om du inte har ställt in tv:n för s-video, kommer den bara ta emot den ena av de två signalerna. Därför blir det svartvitt. Scart klarar både komposit och s-video (RGB också, för den delen). Men du måste manuellt välja på tv:n att det är s-video du vill ta emot. Hur du gör det (om du ens kan det) kan du läsa om i tv:ns manual.

Medlem sedan jan. 2003252 inlägg

Kanske lite offside, men jag hade ett liknande problem, men det var för att scartsladden inte kom i riktigt i tv:en, sa jag kopplade den via videon istället. Testa det eller koppla den via dvd:en

jag testade att köra datorn på en "årets" tv och valde då s-video ingång, ingen skillnad, visserligen så hadde tv'n en s-videoingång, så det var väl fel det också =)

har även testat ett program som heter tvtool, men mitt grafikkort var inte tillräckligt bra för det....

min tv klarar av PAL, SECAM och NTSC.

MIN FRÅGA....................
min s-video kabel har 4 stift och en större plastgrej, men uttaget på datorn har massa ingångar för stift =)

kan det vara så att jag har köpt fel kabel?

anders4u skrev:

jag testade att köra datorn på en "årets" tv och valde då s-video ingång, ingen skillnad, visserligen så hadde tv'n en s-videoingång, så det var väl fel det också =)

Det är vanligt att en tv har s-video på endast den ena scartingången. Kolla att du har valt rätt. Om tv:ns scart-ingång inte klarar s-video, får du använda den separata s-video-ingången.

anders4u skrev:

MIN FRÅGA....................
min s-video kabel har 4 stift och en större plastgrej, men uttaget på datorn har massa ingångar för stift =)

kan det vara så att jag har köpt fel kabel?

Många grafikkort har fler än fyra hål i s-video-utgången för att man ska kunna ta ut även en kompositsignal från kortet. Men vill man ha s-video, räcker det med en vanlig s-video-sladd, trots att den bara har fyra stift. Vill man ha komposit istället, får man använda en adapter som normalt sett ska ha följt med grafikkortet, och givetvis använda en kompositkabel.

Läs noga igenom manualerna för både tv och grafikkort, så kanske det klarnar något.

:) ja, kanske .
tack , jag får klura lite till.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)