Jag inköpte i augusti 2003 en LG-GCC 4520 CD-RW/DVD-combo-spelare och är egentligen mycket nöjd med den. En sak är jag dock missnöjd med, och det är att när jag stoppar in en DVD-film i spelaren så börjar den surra onormalt högt - mycket högre och mer irriterande än om jag stoppar in en vanlig CD. :l
För några dagar sen kollade jag så att spelaren satt fast ordentligt i datorn chassi, vilket den gjorde. Alla skruvar var i perfekt.
En sak som också är lite skum är att olika DVD-filmer gör att spelaren låter olika mycket! Helkonstigt.
Vad kan jag göra för att få spelaren mer stabil igen? Finns det något att göra?
Om jag nu inte är helt fel ute: DVD skivor har högre rotationshastighet än motsvarande CD dito. Därför tar den längre tid innan den är läsbar efter det att luckan stängts, ett resultat av den längre accelerationstiden.
Gäller oljudet alla DVD skivor? Skivor med t.ex. oregelbundet tryck är sämre balanserade än "otryckta" och orsakar mera oljud.
Prova att montera ur den och lägg den på en skumgummiplatta eller dylikt. Låter den mindre då beror det förmodligen på att vibrationerna från DVD-läsaren fortplantar sig i chassit. Då kan det fungera att stoppa i asfaltsplattor eller något annat tungt för att ge stadga och tyngd åt chassit.
Använder du DVD-läsaren för att kika på film finns det program som gör att skivorna inte snurrar (och därmed för oväsen) mer än nödvändigt. Kan dock inte nämna något sådant program på rak arm.
Det måste vara några av mina dvd-filmer som är lite oregelbundet tryckta, för med vissa dvd-filmer låter det knappt, medans det med andra låter som.. tjae.. låter jättemycket helt enkelt. ;)
Jag har också dragit ner hastigheten på cd-läsaren. Tackar för tipsen!
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849