Som rubriken säger så gäller det min pappa, han har en gammal 266a som sjunger på sista versen, han är 82 år men sköter sina bankärenden och lite epost från sin dator ( ganska starkt tycker jag ) han vill inte lägga massa pengar på en ny värsting. I den gammla sitter det brännare och en 40 gb hdd som är fylld till 20%, kan detta vara något tror ni. Det är ett uppgraderingspaket.
AMD K7 Duron 1.6 GHZ + CPU Fläkt
PC CHIPS Moderkort (CPU FSB 400 Mhz, 8x AGP, 4st. 2.0 USB) + 16 Bit Ljudkort
256 MB DDR/333 PC-2700
ATX LÅDA 300W
Nätverkskort 10/100 M Bit
ENDAST……………………………..….… 1799
Loter inte fel, men frogan ar inte om det inte ar battre att satsa po en bra skarm istallet, och kanske kopa en begagnad po blocket eller nogot liknande.
Men om har redan har en bra skarm ar ju ovanstoende helt ok, med tanke po att processor anvandandet allrid antagligen kommer upp i 100%
PC-Chips M848A v2.1 (om det är detta kort du menar) är ett mycket prisvärt moderkort. Ljud och nätverk finns integrerat och SiS 748 är ett riktigt trevligt chipset. Prylarna du valt är i princip den perfekta budgetuppgraderingen.
Sitter hans gamla 266:a i en ATX-låda kan du förmodligen återanvända den och spara ytterligare några slantar.
Lazerzubb skrev:
kanske kopa en begagnad po blocket eller nogot liknande.
Köpa begagnat på Blocket är väldigt svårt i och med att de flesta säljare tar ut rejäla överpriser. Med tanke på hur billigt man kan få ny hårdvara ser jag ingen som helst anledning att handla begagnat.
Ja det sitter nätverk och ljud på moderkortet, nätverk behövs egentligen inte, eftersom han har telefonmodem, och jag tänker nog byta låda också för den gammla hålls i hop med tape och klister på sina ställen. Men då låter det som ett OK köp annars.
Pierre
Jag köpte grejerna igår, ( på Bantorget data ) och monterade ihop utan några problem, det ända var att jag fick lägga till 50:- till en tystare fläckt, det var det värt. Och pappa blev minst 20 år yngre. Dom här grejerna kan jag rekommendera som lågbudget uppgradering + att jag fick ett trevligt bemötande.
Tack för råden.
Pierre
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e