webForumDet fria alternativet

Tv-Out Fråga

Datorhårdvara

16 svar · 526 visningar · startad av Fever

Medlem sedan feb. 200243 inlägg
Frågan#1

Jag har precis fått ett Asus Ati Radeon 9600 XT.
Nu ska jag få min Tv-Out och fungera.
Fråga 1: Vilka sladdar behöver jag?
Fråga 2:Räcker det med de hära sladdarna för att det ska fungera???
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/A/322399_BXw2.jpg
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/A/321253_Xw2.jpg
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/A/321372_Xw2.jpg

Jag fick med en slags "TV-OUT MODUL" Också som jag bifogar dåliga bild PGA Webbcameran..
Från vänster S-VID IN,COMP-IN,S-VID OUT OCH COMP OUT

tv-out sladd.jpg
Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

1. Beror på din TV.
2. Beror på om din TV klarar s-video via SCART. Gör den det har du valt rätt kablage, i annat fall får du köra komposit istället.

/r
Stavfel

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Om tv:ns scart har s-video-ingång, bör det räcka. Annars får du köpa en kompositsladd istället för den s-video-sladd som du har tänkt dig.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Som den omtänksamma moder (dvs Fevers) jag är, vill jag naturligtvis hjälpa till för att få det här att funka. ;) :)

Vi är helt nybörjare, så hoppa inte över något.

Det vi har gjort är alltså att vi har stoppat i den där "tv-out-modulen" i datorn och tagit en RCA-sladd mellan modulen och TV:n. Sedan trodde vi i vår enfald att det skulle lösa sig, men vi vet inte hur man fortsätter och TV:n reagerar inte.

TV:n klarar förmodligen det den ska göra, det är en relativt ny apparat.

Tips? :D

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

1. Är drivrutinerna inställda korrekt? Har visserligen inget ATI-kort, men kika om det finns några inställningar som har något PAL respektive komposit att göra.

2. Står SCART-adaptern på rätt läge (input)? Står teven på rätt AV-kanal?

3. Är sladden kopplad till COMP-out på tv-utgångsmodulen?

Kan även vara idé att ta en snabb kik i manulen (de är faktiskt vettiga ibland) och se om det finns någon information som kan vara till hjälp.

Så nu har jag fått allt och fungera men det är Svartvit bild.. Jag har på Pal B..
HJÄLP

Fever skrev:

Så nu har jag fått allt och fungera men det är Svartvit bild.. Jag har på Pal B..
HJÄLP

Det tyder på att du på något vis får en s-video-signal från grafikkortet. Om du har kopplat med en RCA-kabel till modulens RCA-utgång, hade jag väntat mig att du skulle få en kompositsignal den vägen. Då borde det bli färg. Men det kan ju vara så att du måste ställa in något i drivrutinerna för att få ut komposit från grafikkortet. Kolla upp den saken.

Men jag har ingen RCA jag har en Svhs-Sladd

Nu har jag fått färg iaf...
Men nu flimmrar det rengbågens färger överallt på ikoner på nätet åoch sånt

Ingen som vet hur jag kan fixa till det? :q

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Har du tvn på rätt kanal så att säga?
exempelvis på min finns det två av-läge, ett för komposit och ett för svideo.

Medlem sedan juni 2001239 inlägg

Man brukar väll aldrig få bra bild på iconerna och annat sånt från datorns skrivbord, internetsidor osv. Det är ju i huvudsak bara filmer som det går att titta på.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

stork skrev:

Man brukar väll aldrig få bra bild på iconerna och annat sånt från datorns skrivbord, internetsidor osv. Det är ju i huvudsak bara filmer som det går att titta på.

Om du klonar bildskärmen så får du ju med ikonerna och allt annat som visas på skärmen.

Nu har jag fått färg.
Det var så att TV:N inte stödde S-vhs den var tydligen för gammal...

Jerpa skrev:

stork skrev:

Om du klonar bildskärmen så får du ju med ikonerna och allt annat som visas på skärmen.

Visst får man med dem, men bra blir det inte. Får man bra kvalitet med en film på skärmen, får man anse sig vara nöjd.

Tack för all hjälp...... :e

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

muskot skrev:

1. Är drivrutinerna inställda korrekt? Har visserligen inget ATI-kort, men kika om det finns några inställningar som har något PAL respektive komposit att göra.

2. Står SCART-adaptern på rätt läge (input)? Står teven på rätt AV-kanal?

3. Är sladden kopplad till COMP-out på tv-utgångsmodulen?

Kan även vara idé att ta en snabb kik i manulen (de är faktiskt vettiga ibland) och se om det finns någon information som kan vara till hjälp.

Jo, till slut fick Fever till det genom att:
1. Installera rätt (?) drivrutiner från http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=ASUS%20TV%20FM%207134(PAL)&Type=Latest
Tydligen så installlerade han allt möjligt därifrån, så det är inte lätt att säga vilken som egentligen var rätt. ;)
2. Vi köpte en SCART-adapter som sattes i rätt läge, out.
3. Kopplade sladden typ rätt.

Jag tror att vi gjorde allt fel från början, men nu funkar det i alla fall. :D

284 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
161 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)