webForumDet fria alternativet

Hjälp, allt slutar fungera!

Datorhårdvara

20 svar · 412 visningar · startad av Pettter

Medlem sedan aug. 2003120 inlägg
Frågan#1

När jag startade om min dator nyss slutade ljudet att fungera. Nåt fel med DirectSound stod det. När jag kollade lite i kontrollpanelen funkar ingen ljudrivrutin osv.

Jag startar om igen, samma fel.

Jag stoppade i en skiva med drivruttiner för att ominstallera, då finns helt plötsligt inte min enhet för cd.

Vad gör jag?

Någon sa att ljudkort och cd-rom kan hänga ihop. Men varför händer detta och hur ska jag göra för att åtgärda felet?

Verkligen ingen som kan hjälpa?

Medlem sedan okt. 20031 113 inlägg

Kanske bra om du berättar lite mer om datorn och vilket operativsystem du använder dig av.

Jag använder Windows Xp. Datorn är typ ihopplcokad och köpt på Midat.se

Jag vet inte vad mer som ska berättas.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Testa att i enhetshanteraren ta bort Ljudkortet samt CD-romen och allt som knasar sedan starta om datorn, och då kommer (förhoppningsvis) windows att känna av dessa ej installerade maskinvaror och installera dem med nya drivisar osv! :)

MVH

Har du testat att använda dig av systemverktygen i datorn, exempelvis systemåterställning?

Den installerar om skiten av sig själv menar du? För jag har typ inga drivrutiner på skivor eller så, fast jag kan ju inte använda dem ändå eftersom cdn inte funkar.

Jag är otroligt dålig på datorer, vad är systemåterställning exakt?

Pettter skrev:

Den installerar om skiten av sig själv menar du? För jag har typ inga drivrutiner på skivor eller så, fast jag kan ju inte använda dem ändå eftersom cdn inte funkar.

Ja windows kommer att söka upp drivrutiner åt dej automatiskt och installera maskinvaran!
vad är det för ljudkort du har? är det inbyggt i moderkortet? isf vilket moderkort?

MVH

Med systemåterställningen kan du ångra skadliga ändringar som gjorts på datorn.

Jadu sig det. Fick inte med nån info när jag jöpte datorn. Men det är "ASrock" som har gjort "motherboarden" och jag får för mig att jag har Soundblaster men är inte säkert. Det är kanske inbyggt för när jag öppnade datorn för att leta efter vad ljdukortet kunde heta så hittade jag inte.

HUr gör jag en systemåterställning?

Pettter skrev:

Jadu sig det. Fick inte med nån info när jag jöpte datorn. Men det är "ASrock" som har gjort "motherboarden" och jag får för mig att jag har Soundblaster men är inte säkert. Det är kanske inbyggt för när jag öppnade datorn för att leta efter vad ljdukortet kunde heta så hittade jag inte.

Oken men där du stoppar in kabeln till högtalarna.. kopplar du in den ungefär på samma ställe som tangentbord/mus/USB eller längre ner på chassit nära grafikkortet på en PCI plats!

Hur som helst hittar windows drivrutiner, om den inte gör det så är det bara surfa in på asus och ladda ner nya drivisar =) bus enkelt!

högtalare är typ vid mus och tangentbord. Men bara nästan...

Jag tog bort det som inte fungerade och startade om. Cdn kom tillbaka i ca 1 min sen försvann den

Start/Alla program/Tillbehör/Systemverkyg/Systemåterställning

Gjorde systemåterställning. Ingen skillnad samma fel.

Pettter skrev:

Gjorde systemåterställning. Ingen skillnad samma fel.

testat att gå in på Asus hemsida och ladda ner nya drivrutiner för ditt moderkort vilket inkluderar drivrutiner för det inbyggda ljudkortet!

då spelar det inte nån roll om CD romen knasar för d e en vanlig exe fil på hårddisken!

vad är Asus?

Pettter skrev:

vad är Asus?

Ojdå men gå in på Moderkorts tillverarens hemsda och ladda ner drivrtiner kan inte adressen dit men det borde väl stå på nån kartong hos dej?

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)