Jag funderar på att byta ut en av mina labbservrar hemma främst för att befintlig väsnas en massa och jag vill ha det lite tystare. Så, det jag är ute efter ska vara billigt, men utan att tulla på kvalitén.
CD/DVD
Inte nödvändigt, jag har sen tidigare.
Chassi
Helst tower, dock inte högre än 460 mm, så tyst som möjligt.
Diskettstation
Har jag. (Är någon förvånad?)
Grafikkort
Så standard som möjligt. Integrerat på moderkortet går alldeles utmärkt bara det är standardgrejjer.
Hårddisk
Nej, jag har redan 5 som ligger och väntar på bättre tider. Ja, med tillhörande RAID-kontroller.
Kylning
Ja, det här är ett problem. 5 diskar och en propp har ju en förmåga att generera värme.
Ljudkort
Helst inte, men visst sitter det ett på moderkakan kan jag stå ut med det.
Minne
256 MB räcker gott.
Skärm/ mus / tangentbord
Nej. Burken ska stå i en ventilerad garederob och fjärrstyras hade jag tänkt mig. :)
Nätagg
Vad kan vara lämpligt för en drös med diskar och en moderkaka?
Nätverkskort
Har jag, 3Com, vad annars? ;)
Processor
"nästbilligast" möjliga. Celeron fungerar alldeles utmärkt. Burken ska slanga filer och köra lite backup - det är allt. Kylning?
Jag hade satsat på vattenkylning. Då kan du koppla in kylning på både cpu samt alla dina hårddiskar. Det blir väldigt tyst då det enda som låter är fläkten på radiatorn samt ev. pumpen. Jag har vattenkylning på en burk och det fungerar hur bra som helst, och de som tror det är extra jobb med det har fel. Det är vid installation som man får göra lite mer sen sköter det sig själv nästan. Tyst är det också, det enda som låter på min burk är i princip nätagget. Jag har haft vattenkylning i drygt 1.5 år och det enda jag har behövt göra är att fylla på lite vatten. :)
Nu kommer givetvis någon protestera och säga fläktar är bättre osv, texten ovan är vad jag tycker. ;)
Chassi
Helst tower, dock inte högre än 460 mm, så tyst som möjligt.
Antec Sonata tycker jag verkar som det självklara valet (såvida det inte klassas som för dyrt). 425 mm hög, plats för två 120 mm-fläktar, gummibussningar i hårddiskracket och ett TruePower-nätaggregat på 380 W. Nackdelen är att endast fyra av de sex 3,5"-platserna har dessa gummibussningar.
Kylning
Ja, det här är ett problem. 5 diskar och en propp har ju en förmåga att generera värme.
Två stycken ADDA AD1212DX-A73GL borde klara den uppgiften utan att väsnas allt för mycket.
Processor
"nästbilligast" möjliga. Celeron fungerar alldeles utmärkt. Burken ska slanga filer och köra lite backup - det är allt. Kylning?
Jag skulle välja Athlon XP eller Duron. Vilken du än väljer blir det vassare än ett Celeron-baserat system [länk].
Mitt första förslag ser ut enligt nedan. Inte det tystaste man kan tänka sig då det känns lite onödigt att slänga pengar på supertysta fläktar om man ändå tänker köra fem hårddiskar i maskinen. Dämpmattor skulle dock kunna vara en idé. Tänk också på att det integrerade grafikkortet snor åt sig en del av arbetsminnet.
Företag Pris Produkt
Webhallen 555 Socket A - Asus Matx Nforce220D (A7N266-VM) - Lan / VGA
PCButiken.com 1149 ANTEC Chassi SONATA Antec 380W Piano Black Quiet Mid Tower
PCButiken.com 684 AMD CPU ATHLON XP 2400+
Webhallen 99 Socket A - Arctic Cooling Copper Silent 2 (Copper)
datorbutiken.com 375 Kingston KVR400X64C3/256 256Mb DDR PC3200/DDR400 184pin 400MHz
datorbutiken.com 179 ADDA AD1212DX-A73GL 120x120x25 38.9CFM 16dBA 3pin
datorbutiken.com 179 ADDA AD1212DX-A73GL 120x120x25 38.9CFM 16dBA 3pin
Summa : 3220
Hittade ingen butik som hade samtliga prylar i sitt sortiment.
Sätt hårddiskarna så att vibrationerna försvinner innan dom kommer till chassit, det gör rätt så stor skillnad.
Häng upp dom i gummipackningar eller liknande.
Sätt hårddiskarna så att vibrationerna försvinner innan dom kommer till chassit, det gör rätt så stor skillnad.
Häng upp dom i gummipackningar eller liknande.
Att tänka på är att om man inte har metallisk kontakt mellan HDD och chassie blir diskarna varmare. Ty kontakten mellan chassie och disk sprider ut värmen från diskarna till chassiet. :)
Hu, det låter en aning spaceat... ;) Det är möjligt att jag bara överdrivet nerdskeptisk mot den typen av lösningar.
muskot skrev:
Antec Sonata
Tänk jag var inne och bläppade på Datorbutiken.com och just den lådan såg jag som intressant. Kul att du nämner den - då känns det lättare att besluta sig för den. :)
muskot skrev:
Jag skulle välja Athlon XP eller Duron.
Här är jag lite märkesfixerad är jag rädd. D.v.s. det kommer nog att bli Intel ändå. :r
muskot skrev:
Dämpmattor skulle dock kunna vara en idé.
Ja, och sen fanns det väl någon specialdämpsats med skumgummi eller nåt till just ANTEC-chassit? :q
Listan du tar upp. Tokklockren! Den ska jag ha med mig när det är dags!
Aleph_One skrev:
Klös skrev:
Ty kontakten mellan chassie och disk sprider ut värmen från diskarna till chassiet. :)
Lite trial and error låter som en bra grej på slutet.
Hur hårt ska man egentligen skruva fast diskarna när man har gummibussningar? Jag har skruvat åt dom hårt som fan så gummit är alldeles ihopklämt, är det bättre att skruva åt lite lagom (utan att dom sitter löst), låter det mindre då?
It is very obvious from these tests which line of budget processors is worth the money. **When we can find a 1.6GHz Duron for just over half the price of a 2.6GHz Celeron and get better performance consistently in almost every test we ran, the choice is clear.
It's obvious that the long pipeline of the Pentium 4 just can't handle the crippled cache of the Celeron. With more cache misses and pipeline stalls, the processor isn't getting as much useful work done as it is trying constantly to refill the pipeline.** We are seeing these results for the same reason we saw the performance gains from the P4 Extreme Edition with its 2MB L3 cache: the pipeline needs to stay full for the P4 to really shine.
The Pentium III based Celerons offered, at one time, acceptable performance. However, it is clear that in the value segment today, Intel has nothing to offer but a high clock speed. AnandTech readers will know to stay away from the Celeron at all costs; however, what is troublesome are the number of retail customers who are faced with the decision between a higher priced 2.6GHz Celeron system and an Athlon XP 2200+. We would highly encourage system vendors like Compaq and eMachines to shift their low-end focus to AMD if their customers are of any importance at all. As we've seen through our extensive benchmarking, the Celeron's performance is truly dismal; so while Intel is quite competitive in the mid-range and high-end segments, their value processors are inexcusably slow compared to AMD.
Rikard skrev:
Ja, och sen fanns det väl någon specialdämpsats med skumgummi eller nåt till just ANTEC-chassit?
Hur hårt ska man egentligen skruva fast diskarna när man har gummibussningar? Jag har skruvat åt dom hårt som fan så gummit är alldeles ihopklämt, är det bättre att skruva åt lite lagom (utan att dom sitter löst), låter det mindre då?
Har faktiskt inte provat att skruva olika hårt (mina sitter "lagom" åtskruvade), så jag vet inte. Något som däremot är effektivt är att vika in de "metallklaffar" hårddiskarna vilar på. Vet inte om de finns på Sonatan, men min Compucase CI-6919 har i alla fall sådana.
/r
Provade att lossa/dra åt skruvarna under drift, men jag märkte ingen skillnad på ljudnivån. Möjligvis hör man större skillnader om man provar med en hårddisk som låter mer än Seagate Barracuda V.
Tack för hjälpen allihop. Så här blev det till slut. (allt från Datorbutiken)
Ant Pris Produkt
1 x 1149 ANTEC Chassi SONATA Antec 380W Piano Black Quiet Mid Tower
1 x 1535 Intel "Bonanza" D875PBZ i875 4DDR-DIMM 5PCI SATA GB-LAN Socket478 ATX
1 x 1675 Intel Pentium 4 Northwood 2.6GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478
2 x 375 Kingston KVR400X64C3/256 256Mb DDR PC3200/DDR400 184pin 400MHz
2 x 179 ADDA AD1212DX-A73GL 120x120x25 38.9CFM 16dBA 3pin
1 x 349 Asus ATI Radeon 7000SE 64Mb DDR
1 x 449 AcoustiPack Material till Antec Sonata
----------------------------------------------------------------------------------
6265
Som synes några mindre förändringar jämfört med ursprungskraven. En sak som vägde in var dock din rekommendation i en annan tråd, muskot, om att satsa på ett riktigt "servermoderkort" istället. :)
Så, efter ett par veckors leveransförsenning så kom till slut burken. Väl ihopplockad och igång så måste jag tillstå att den är tystare än jag trodde var möjligt! :D
Stort tack, muskot.
Fortsätter burken att vara så här bra kommer jag att vara toknöjd!
Det enda problemet just nu är att jag har identifierat en gammal hårddisk som ljudbov. Men, men, jag får väl byta ut den inom kort. :)