webForumDet fria alternativet

Kolla hårdvaran...

Datorhårdvara

39 svar · 903 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Hur ska jag göra för att kolla så att tex moderkortet, grafikkortet och minnena fungerar som dom ska?

Min lilla dator håller på att starta om när den själv vill, dessutom så funkar inte vissa spel...

Har ominstallerat XP ett par gånger, har uppdaterat allt, men den rackarn startar om om ändå...

Sen, hur tar jag tempen på den...

Går det att göra inställningar ang. tempen?

Medlem sedan maj 20021 141 inlägg

But ut grejerna, prova dem i andra datorer. Ta ut allt som inte behövs.
Kolla tempen i BIOS eller med program som Motherboard Monitor eller SpeedFan.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Re: Kolla hårdvaran...

obelix skrev:

Hur ska jag göra för att kolla så att tex moderkortet, grafikkortet och minnena fungerar som dom ska?

Minnet kan du kolla med exempelvis Memtest86 eller DocMemory. Gällande moderkortet kan du börja med att kika efter kondesatorer som putar uppåt och ser ut att vara på väg att öppna sig. Du kan även prova att stresstesta datorn med Prime 95.

obelix skrev:

Min lilla dator håller på att starta om när den själv vill,

Gå in under System > Advanced > Startup and Recovery och se till att Automatically Restart är urbockad. Då kommer du få en blåskärm med lite info nästa gång datorn känner för att starta om.

obelix skrev:

dessutom så funkar inte vissa spel...

På vilket sätt fungerar de inte?

obelix skrev:

Har ominstallerat XP ett par gånger, har uppdaterat allt, men den rackarn startar om om ändå...

Du kan även prova att plocka ur "onödig" hårdvara så som ljud- och nätverkskort och se om datorn fungerar stabilare utan dessa.

obelix skrev:

Sen, hur tar jag tempen på den...

Går att se i BIOS eller med lämplig programvara, exempelvis MBM.

Jag fick programmet cpu cool, och detta får jag upp...

Tycker 61,5 grader verkar mycket...

Dessutom så vet jag inte vad det är som har 61,5 grader :r

Är det någon som kan hjälpa?

Är det vid full belastning eller när datorn bara står och gör ingenting som du har den temperaturen?

Gissar att Temp2 är processortemperatur och Temp1 är moderkortstemperatur.

/r
Ser nu att belastningen visades i programmet (7,1 %). Prova att belasta processorn fullt ut under en lite längre period och se vilka temperaturer du får då.

bara står och gör ingenting som du har den temperaturen

nu när jag slösurfar håller den samma temp...61-62

Se min redigering ovan.

Medlem sedan jan. 200416 inlägg

vet ej vad 61 grader är men...

har du integrerad grafikort i moderkortet?
och om du har det så får du inte använda dig av standard Ram minnen eller av fabrikatet Twinmos. då det uppkommer sånna omstart hur de vill, även så blir det missfärgningar i windows lite små streck här och där. hägningar uppkommer med mera...

dessa symptomer sker om du har dock inbyggt grafikkort i moderkortet. som du kanske inte har och då har jag skrivit allt det här i onödan x(

Grafikkortet är inte intergrerat...

Nu när jag belastade datorn, gick den upp till 66 grader...

Om det är processorn, hur varmt ska det max vara?

Belasta processorn hårt under lite längre tid (minst en timme) med exempelvis Prime 95 som jag nämnde tidigare.

Det går inte att säga någon direkt lämplig maxtemperatur, eftersom man inte riktigt kan lita på de siffror som moderkorten rapporterar. De flesta brukar dock få värden under 60 grader rapporterade vid max belastning.

AMD specificerar i alla fall runt 80-95 grader (beroende på modell) som absoluta maxtemperatur, men man brukar märka av instabilitet långt innan dess.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Du är säker på att du inte har några inställningar i BIOS som gör att datorn startar om sig när den blir för varm?
Det kan även vara så att du har för klent nätagg när du belastar med för mycket 3d grafik och så.

Den klättrade iväg från 62 till 70,5, men den låg stabilt och länge på 69,5...
Jag körde Prime 95...

När det gäller inställningar i Bios, så vet jag inte hur jag tar mig in där :r

Nätagg, ska kolla imorgon vad jag har för nåt i burken...

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

När du startar upp datorn, tryck [del] - vips så är du inne i bios. Vad du ska/kan göra sen för att försöka undvika dina problem överlåter jag åt de andra :)

mbm, om inte redan hittat så det finns på http://www.3degs.net/index.php

(Muskot, din koll på hårdvara är ruskig/skrämmande - vad jobbar/pluggar du egentligen med undrar man nyfiket? :bire )

obelix skrev:

Låter som om det skulle kunna vara orsaken till instabiliteten. Vad har du för kylning på processorn? En chassifläkt kanske också skulle kunna vara på sin plats, om du saknar en sådan.

SugarDaddy skrev:

(Muskot, din koll på hårdvara är ruskig/skrämmande - vad jobbar/pluggar du egentligen med undrar man nyfiket? :bire )

(Har varit arbetslös ett par månader efter att jag hoppade av skolan (kognitionsvetenskap på LiU). Nu i vår ska jag dock läsa lite programmeringskurser.)

muskot skrev:

obelix skrev:

Låter som om det skulle kunna vara orsaken till instabiliteten. Vad har du för kylning på processorn? En chassifläkt kanske också skulle kunna vara på sin plats, om du saknar en sådan.

SugarDaddy skrev:

(Har varit arbetslös ett par månader efter att jag hoppade av skolan (kognitionsvetenskap på LiU). Nu i vår ska jag dock läsa lite programmeringskurser.)

Har en chassifläkt + en om jag har tänkt att stoppa in, men inte kommit mig för :r

Mitt tips är i alla fall att börja med att se över processorkylningen.

muskot skrev:

Mitt tips är i alla fall att börja med att se över processorkylningen.

Jo, skall även köpa ny fläkt till den med på måndag, eller i helgen...

En lite dum fråga kanske...

Är det bara att köpa rätt fläkt till rätt processor och sätta dit?
Det ska inte till kylpasta eller nåt annat?

För att få ned temperaturen bör du definitivt ha en bra kylpasta mellan processornkärnan och flänsen. Till de flesta processorkylare brukar det antingen följa med en så kallad "thermal pad" (ett sorts vaxmaterial som smälter och sjunker ned i håligheterna) eller en lite sämre variant av kylpasta. Med en så varm processor som Athlon 1,33 GHz krävs kylpasta eller thermal pad mellan kärna och fläns.

För bästa resultat rekommenderas en bra kylpasta som t ex Arctic Silver, även om de andra bör duga även de.

Så det är inte bara att köpa en ny fläkt och byta den?

Är inte hundra, men jag har för mig att det var som så att en bekant tog loss fläkten och blåste den ren (tryckluft), och bara satte tillbaka den...

Är det inte bara att byta då, måste det till pasta?

Hatar att vara nybörjare :r :( (fast det är alla i början) :)

Misstänker du att det är själva fläkten som håller på att trilla av pinn är det naturligtvis bara att byta ut den och eventuellt blåsa rent flänsen om den är fullsmockad med damm. Då behöver du varken montera av kylflänsen eller applicera någon kylpasta.

Har du alltid haft dessa problem med datorn eller har de kommit på senare tid?

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)