Hur ska jag göra för att kolla så att tex moderkortet, grafikkortet och minnena fungerar som dom ska?
Minnet kan du kolla med exempelvis Memtest86 eller DocMemory. Gällande moderkortet kan du börja med att kika efter kondesatorer som putar uppåt och ser ut att vara på väg att öppna sig. Du kan även prova att stresstesta datorn med Prime 95.
obelix skrev:
Min lilla dator håller på att starta om när den själv vill,
Gå in under System > Advanced > Startup and Recovery och se till att Automatically Restart är urbockad. Då kommer du få en blåskärm med lite info nästa gång datorn känner för att starta om.
obelix skrev:
dessutom så funkar inte vissa spel...
På vilket sätt fungerar de inte?
obelix skrev:
Har ominstallerat XP ett par gånger, har uppdaterat allt, men den rackarn startar om om ändå...
Du kan även prova att plocka ur "onödig" hårdvara så som ljud- och nätverkskort och se om datorn fungerar stabilare utan dessa.
obelix skrev:
Sen, hur tar jag tempen på den...
Går att se i BIOS eller med lämplig programvara, exempelvis MBM.
Är det vid full belastning eller när datorn bara står och gör ingenting som du har den temperaturen?
Gissar att Temp2 är processortemperatur och Temp1 är moderkortstemperatur.
/r
Ser nu att belastningen visades i programmet (7,1 %). Prova att belasta processorn fullt ut under en lite längre period och se vilka temperaturer du får då.
har du integrerad grafikort i moderkortet?
och om du har det så får du inte använda dig av standard Ram minnen eller av fabrikatet Twinmos. då det uppkommer sånna omstart hur de vill, även så blir det missfärgningar i windows lite små streck här och där. hägningar uppkommer med mera...
dessa symptomer sker om du har dock inbyggt grafikkort i moderkortet. som du kanske inte har och då har jag skrivit allt det här i onödan x(
Belasta processorn hårt under lite längre tid (minst en timme) med exempelvis Prime 95 som jag nämnde tidigare.
Det går inte att säga någon direkt lämplig maxtemperatur, eftersom man inte riktigt kan lita på de siffror som moderkorten rapporterar. De flesta brukar dock få värden under 60 grader rapporterade vid max belastning.
AMD specificerar i alla fall runt 80-95 grader (beroende på modell) som absoluta maxtemperatur, men man brukar märka av instabilitet långt innan dess.
Du är säker på att du inte har några inställningar i BIOS som gör att datorn startar om sig när den blir för varm?
Det kan även vara så att du har för klent nätagg när du belastar med för mycket 3d grafik och så.
När du startar upp datorn, tryck [del] - vips så är du inne i bios. Vad du ska/kan göra sen för att försöka undvika dina problem överlåter jag åt de andra :)
Den klättrade iväg från 62 till 70,5, men den låg stabilt och länge på 69,5...
Låter som om det skulle kunna vara orsaken till instabiliteten. Vad har du för kylning på processorn? En chassifläkt kanske också skulle kunna vara på sin plats, om du saknar en sådan.
SugarDaddy skrev:
(Muskot, din koll på hårdvara är ruskig/skrämmande - vad jobbar/pluggar du egentligen med undrar man nyfiket? :bire )
(Har varit arbetslös ett par månader efter att jag hoppade av skolan (kognitionsvetenskap på LiU). Nu i vår ska jag dock läsa lite programmeringskurser.)
Den klättrade iväg från 62 till 70,5, men den låg stabilt och länge på 69,5...
Låter som om det skulle kunna vara orsaken till instabiliteten. Vad har du för kylning på processorn? En chassifläkt kanske också skulle kunna vara på sin plats, om du saknar en sådan.
SugarDaddy skrev:
(Muskot, din koll på hårdvara är ruskig/skrämmande - vad jobbar/pluggar du egentligen med undrar man nyfiket? :bire )
(Har varit arbetslös ett par månader efter att jag hoppade av skolan (kognitionsvetenskap på LiU). Nu i vår ska jag dock läsa lite programmeringskurser.)
Har en chassifläkt + en om jag har tänkt att stoppa in, men inte kommit mig för :r
För att få ned temperaturen bör du definitivt ha en bra kylpasta mellan processornkärnan och flänsen. Till de flesta processorkylare brukar det antingen följa med en så kallad "thermal pad" (ett sorts vaxmaterial som smälter och sjunker ned i håligheterna) eller en lite sämre variant av kylpasta. Med en så varm processor som Athlon 1,33 GHz krävs kylpasta eller thermal pad mellan kärna och fläns.
För bästa resultat rekommenderas en bra kylpasta som t ex Arctic Silver, även om de andra bör duga även de.
Misstänker du att det är själva fläkten som håller på att trilla av pinn är det naturligtvis bara att byta ut den och eventuellt blåsa rent flänsen om den är fullsmockad med damm. Då behöver du varken montera av kylflänsen eller applicera någon kylpasta.
Har du alltid haft dessa problem med datorn eller har de kommit på senare tid?
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e