webForumDet fria alternativet

raid

Datorhårdvara

10 svar · 270 visningar · startad av depeo

Medlem sedan juni 2003517 inlägg
Frågan#1

Har hårdvaruradi i datorn, promise

2 kanaler.

Går det att koppla 4 st diskar på 2 kanalerna i samma kedja?

altså 120*4.

eller måste jag har 120*2 på varje kanal?

Menar att jag vill ha alla 4 diskarna som samma disk i windows.

Tänkte köra raid0.
Då jag inte har så jätteviktig data. :OO så gör det inget att säkerheten är lite mindre, bara att ladda ner igen ju. :r

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Ja, det bör gå (kika i manualen till din kontroller för säkerhets skull) även om jag tycker att det låter väldigt dumt att göra så. Du vinner ju ingen prestanda på att stripa fyra diskar istället för två. Rasar en disk förlorar du innehållet på fyra. Även om man har en snabb internetuppkoppling tar det ju ett tag att ladda hem nästan en halv terrabyte.

muskot skrev:

Ja, det bör gå (kika i manualen till din kontroller för säkerhets skull) även om jag tycker att det låter väldigt dumt att göra så. Du vinner ju ingen prestanda på att stripa fyra diskar istället för två. Rasar en disk förlorar du innehållet på fyra. Även om man har en snabb internetuppkoppling tar det ju ett tag att ladda hem nästan en halv terrabyte.

Jaså? Man vinner ingen mer prestanda genom att strippa fyra diskar i stället för två? Trodde det, läste det någonstans.

I så fall finns det ju ingen anledning att strippa mer än två diskar i samma kedja. :)

Tja, ingen var kanske lite överdrivet, men jag läste på ett annat forum om en som benchmarkat och kom fram till att man vinner någon procent i skrivprestanda och ingenting i läsprestanda (jämfört mellan RAID0 på två respektive fyra diskar).

Många bäckar små, heter det ju.

Ja, om man har absolut behov av den sista procenten skrivprestanda. I annat fall tycker jag att det verkar ganska osmart att använda en sådan konfiguration.

Ja, nog är det det, utan all mp3 som ligger på diskarna så blir det så oerhört tyst inne. :(

Tänker du bara köra fillagring har du ju ingen nytta av RAID0 överhuvudtaget.

Nej, altså. jag har ju RAID på moderkortet och behöver koppla in mer än 4 diskar, altså 8 diskar totalt, då är det bättre att använda RAID istället för att köpa ett till controllerkort? Right?

Du kan ju använda RAID-kontrollern som en vanlig IDE-kontroller om du vill.

muskot skrev:

Du kan ju använda RAID-kontrollern som en vanlig IDE-kontroller om du vill.

Ah, det var mer än vad jag visste.
Trodde inte det gick.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)