Sitter och kikar lite på möss som skulle kunna vara tänkbara ersättare till min nuvarande Logitech Cordless MouseMan Optical. Fastnade för Logitechs MX-serie (MX310, MX500 och den trådlösa MX700). Som van användare av trådlös gnagare så är jag sugen på att fortsätta med detta. Men då jag kan komma undan med några hundringar på MX500 så verkar ju även den vettig. MX310:s fördel är bristen på funktioner. Jo faktiskt, vill helst inte ha för många knappar att slinta på. ;)
Alla gnagare har ju sina för- och nackdelar. Trådlöst är ju bekvämt men vem blir inte urless på när batterierna tar slut? Sladdbundet sänker ju priset och färre funktioner tar mig ner under 500:- för en MX310.
Jag har en 310, som jag är helt nöjd med, en nackdelen är att den känns lite lätt...
Tanten sitter med en 500, som hon är nöjd med, den är lite tyngre, har båda knapparna på samma sida (bakåtknapp och framåtknapp) vid tummen, 310 han en på vardera sidan...
500 har även skrollknapp ovanför och under skrollhjulet...
Vet inte om du blev klokare, men jag som hobby användare föredrar 310, och sambon som gärna pillar i Photoshop, föredrar 500, fast jag tror hon är en knappfantast :e
MX500 har jag hört en hel del dåligt om. En kompis som har en MX500 säger att den piper konstant och högerknappen på brorsans blev bara efter någon månad lös och bräcklig.
Jag sitter på en MX700 den är jag grymt nöjd med.
Lite tung kanske men annars så är den mycket bra.
Medhåll, min börjar bli gammal nu, likaså GP-batterierna som jag har i den. Det går inte att ladda den i den medföljande laddaren längre (kan sitta i en hel natt och ändå blinka rött). Så jag byter mellan två par laddningsbara batterier ungefär en gång i veckan (men dom är som sagt ganska gamla och har många laddningscykler på nacken).
Musen är ju så skönt utformad också, så älskar jag bakåt-/framåtknapparna på sidan, surfandet går blixtsnabbt. :)
Att det är lite tyngd i musen gör inget då min nuvarande är likadan. Det jag var lite tveksam till är 700:ans batterier och laddning. Det medföljer ett par batterier gissar jag men är dessa Li-on? Om inte så kommer det ju att bli väldigt knöligt för då sätter man ju knappast musen på laddning på nätterna eftersom NiMH bör laddas ur innan de laddas upp. Har jag rätt eller rätt? ;)
Och ja just det, jag är ju vänserhänt också. I och för sig har jag vant mig vid min MouseMan som är för högerhänta men hur är det med MX-serien?
Edit: Fasen också.
Logitechs MX700-info skrev:
2 AA NiMH-batterier (laddningsbara)
Då kan man väl utgå från att dessa inte kommer att hålla särskilt länge. Och vad kostar uppladdningsbara AA lithium?
Det bästa vore ju om man kunde hitta återuppladdningsbara lithium. Om det finns. GP (Powerbank) verkade inte ha några, inte vad jag kunde se på deras sajt i alla fall.
Varför trådlöst? Har själv med sladd och märker aldrig av sladden.
Kör man trådlöst så får man en tyngre och dyrare mus som kräver batterier.
Jag säger kör på 310, 500 eller en Microsoft mus som t.ex. MS IE 3.0, MS Optical Blue eller billiga MS Wheelmouse Optical.
Microsofts möss och tangentbord är faktiskt väldigt bra. Därför de flesta pro-gamers kör med deras möss och även många kör med deras tangentbord.
MX500 har jag hört en hel del dåligt om. En kompis som har en MX500 säger att den piper konstant och högerknappen på brorsans blev bara efter någon månad lös och bräcklig.
Måste ha fått måndagsexemplar, jag har en 500 själv och har aldrig upplevt något av ovanstående.
Varför trådlöst? Har själv med sladd och märker aldrig av sladden.
Kör man trådlöst så får man en tyngre och dyrare mus som kräver batterier.
Av bekväma skäl. Vi är två som använder datorn, en högerhänt och jag som är vänsterhänt. Med trådlöst blir hanteringen på den punkten mycket enkel jämfört med om jag hade valt sladdgnagare. Dessutom har jag friheten att plocka med mig musen till TV:n, lite knöligare om jag är sladdbunden. Tyngre mus har jag inget emot, jag är som sagt van. Batterier är ju en liten flaskhals emellenåt men har man som jag, dubbel uppsättning, så är det sällan problem att byta inom en halv minut.
Om det är en högermus borde egentligen inte spela någon roll eftersom jag vant mig vid den jag har idag.
Jag testade den trådlösa varianten för mitt frilansjobbs räkning och älskade den. Den ballade tyvärr ur helt och hållet efter ett tag av någon konstig anledning. Hade den inte gjort det så hade jag aldrig skapat den här tråden.
Jag testade den trådlösa varianten för mitt frilansjobbs räkning och älskade den. Den ballade tyvärr ur helt och hållet efter ett tag av någon konstig anledning. Hade den inte gjort det så hade jag aldrig skapat den här tråden.
Den råkade inte gå över PS/2?
Möjligheten fanns men jag har bestämt för mig att jag körde den på USB:n, samma port som jag körde min föregående mus på.
Själv rekommenderar jag varmt MX700, det enda jobbiga är att komma ihåg att lägga den på laddning innan man lägger sig, hänt alltför ofta att man får avbryta spelandet kommande dag då det börjar blinka rött eftersom jag glömt att ladda den.
Massa onödiga knappar på den också som man inte når utan att få ont i handleden, 3st för att vara exact. räcker med dom 5 standardknapparna man har, dom är fint.
Förresten, en annan fråga lite off topic, hur gör man för att få spel att känna igen dom där framåt ->, <- Bakåt knapparna på musen knapp 4 och 5 alltså. Vissa spel känner av dom, vissa inte. Måste man rebinda dom till andra knappar för att få det att funka? För jag antar att det är spelen som inte känner till någon funktion som fram -> och <- bak.
Okej. Har nämligen stött på konstigheter med USB-möss som blir skogstokiga om de kopplas in via en PS/2-adapter.
Jag har råkat ut för tvärtom. När jag drog in min USB-gnagare på en laptop så vägrade laptopens inbyggda styrplatta att stänga av sig, hur mycket jag än ställde in det i inställningarna. Det gjorde den däremot när jag kopplade in gnagaren på PS/2-porten. Men det är en helt annan historia.
Tengblad: Med knappen kan det ju hända att det var ett måndagsexemplar men jag har hört många som säger att musen piper, inte för att det är något större problem men. :)
Det enda jag kan klaga på med min Microsoft IME 3.0 är att dioden bak på musen lyser ganska starkt och jag måste alltid täcka för den då det är sovdags. :)
Ingen som vet om den går att släcka utan några kirurgiska ingrepp?
Måste man rebinda dom till andra knappar för att få det att funka? För jag antar att det är spelen som inte känner till någon funktion som fram -> och <- bak.
Ja, vissa spel/program fattar inte alla knappar.
Har MS IME 3 och med den medföljande mjukvaran (intellipoint 4.x, inte 5'an) kan du ställa in programspecifika fu. för alla knappar.
273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e