webForumDet fria alternativet

Tangentbord!

Datorhårdvara

8 svar · 442 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Satt och beskådade mitt underbara Keytronic KT1000 ett rent basic tangentbord!
Då märkte jag att på "Print screen" knappen står även "SysRq" efter lite spekuleringar tänkte jag att det står för "system record" :r nån som vet vad det står för? samt vad den används till?

Sen till "Scroll Lock" testade att aktivera den, gick och scrolla på hemsidor iaf! nån som kan reda ut vad den också gör :OO

Sist men inte minst Pause knappen! hur stor användning har man för Pause knappen? :OO

MVH

Medlem sedan jan. 2000640 inlägg

umm. jag tror man pausade (med paus) när man körde en dir i dos =)

Mr Nils skrev:

umm. jag tror man pausade (med paus) när man körde en dir i dos =)

Ballt när jag tänker efter så pausade man i Wolf och duke nukem också! eller jag kanske minns fel :OO

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

SysRq står väl för System Request?
Scroll Lock
Pause/Break kan forfarande pausa vissa moderna spel.

Mr. N. skrev:

SysRq står väl för System Request?
Scroll Lock
Pause/Break kan forfarande pausa vissa moderna spel.

Ahhh coolt! Helt meningslösa knappar som inte behövs på ett tangentbord nuförtiden :)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Nej, det tycker jag inte, SysRq delar ju plats med Print Screen och den använder iaf jag ganska ofta. Pause använder ibland jag när jag spelar Half-Life. :)
Scroll Lock är nog den som är mest värdelös, särskilt då den också vill ha en lampa.

Mr. N. skrev:

Nej, det tycker jag inte, SysRq delar ju plats med Print Screen och den använder iaf jag ganska ofta. Pause använder ibland jag när jag spelar Half-Life. :)
Scroll Lock är nog den som är mest värdelös, särskilt då den också vill ha en lampa.

Jo det jag menade var att SysRq trycket på tangentborden kan fara åt fanders :) och scrolllock kan gå och gömma sig! =)
Numlock och Prntsrcrn är dem enda jag anser Välkomna på mitt tangentbord! :P får ta och operera mitt bord :P

Medlem sedan aug. 20021 975 inlägg

Hur ska du då kunna skriva om du bara ska ha kvar Numlock och Print Screen? :OO :e

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Windowstangenten och Pause får upp Systemegenskaperna i alla fall.

Att läggas till Avdelningen för Värdelöst Vetande. ;)

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)