webForumDet fria alternativet

Låter som en moped

Datorhårdvara

20 svar · 485 visningar · startad av Pettter

Medlem sedan aug. 2003120 inlägg
Frågan#1

Datorn har börjat låta som en trimmad moped när jag startar den nuförtiden. Det slutar visserligen efter 2-3 minuter som den varit igång men jag blir lite orolig.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Ok. Aldrig kul. Man blir lite orolig ja.
Mår han bra, vad vill den osv.
Du har inte ställt någon fråga och vet inte vad du vill, men det är någon fläkt som låter så du vet i alla fall.

Är väl ganska självklart att jag undrar varför det är så som det är. Hur man åtgärdar det osv.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Låter som en fläkt som trilskas. Lokalisera och byt ut.

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Re: Låter som en moped

Pettter skrev:

Datorn har börjat låta som en trimmad moped när jag startar den nuförtiden. Det slutar visserligen efter 2-3 minuter som den varit igång men jag blir lite orolig.

Exakt så låter min andra dator, en gammal 300 Mhz. Efter ett par minuter så slutar oljudet. Har lokaliserat ljudet till processorfläkten (ganska säker iaf). Ska ta och byta ut den när jag har ork att göra det :e

Kan nåt förstöras och bli sämre pga detta? Har nyss köpt datorn så jag har ingen lust att byta ut och hålla på.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Pettter skrev:

Kan nåt förstöras och bli sämre pga detta? Har nyss köpt datorn så jag har ingen lust att byta ut och hålla på.

av att byta fläkt? nee ingen kan förstöras om man inte är power trött å kopplar in 230 volt till fläkten!

men största sannolikhet ere en fläkt som inte är intakt som folk har påstått! sannolikheten att d skulle vara nått elektroniskt är liten då ström är ljudlöst =) iaf 12volt =) nånstans runt 400.000 volt kan man höra lite brus =P

så kolla igenom fläktarna byt ut den trasiga! har så på min 333 mhz:are också inte orkat byta prolle fläkten än =/

Nej jag menar om något kan gå sönder eller så om jag låter det vara som det är med oljudet.

Pettter skrev:

Nej jag menar om något kan gå sönder eller så om jag låter det vara som det är med oljudet.

jad u om det är processor fläkten, ochj den lägger av nån gång eftersom d inte bytte ut den kanske prollen blir varm o säger ifrån... smak sak riskera eller inte riskera? =)

Jo jag vet inte, men jag är så dålig på datorer så jag vet ändå inte vad jag ska göra.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Ta fram en tom hushållspappersrulle, lyft av sidplåten från chassit och starta maskinen. Sätt röret vid örat och lokalisera oljudet.

muskot skrev:

Ta fram en tom hushållspappersrulle, lyft av sidplåten från chassit och starta maskinen. Sätt röret vid örat och lokalisera oljudet.

Oldschool? :P
häftigt d ska jag också göra nästa gång felet uppkommer =) men skall nog se till så ingen e i närheten då =P

Kul... jo men så långt fattar jag att jag ska lyssna vart det kommer ifrån men jag vet ju inte hur jag ska byta ut fläkt eller så.

Pettter skrev:

Kul... jo men så långt fattar jag att jag ska lyssna vart det kommer ifrån men jag vet ju inte hur jag ska byta ut fläkt eller så.

- kolla storlek på fläkten, troligtvis en 80x80 millimeters fläkt!

- Skruva loss fläkten, oftast 4st lättåtkomliga skruvar, vanlig stjärnmejsel oftast

- Koppla ur kontakten! som en liten stick kontakt bara dra isär, eller dra loss från moderkortet!

- skrava fast den nya fläkten som är av samma storlek

- koppla in den i sockerbite eller moderkortet där den förra fläkten var kopplad

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Pettter skrev:

Vilken fläkt är det som låter då?

Ingen aning.

Pettter skrev:

Ingen aning.

var lite sammarbetsvillig nu :P
ta reda på vilken fläkt det är så kan nån av oss här guida dej igenom det hela =)

Medlem sedan dec. 200363 inlägg

eller så kan pantsätta datorn man köpa boots av ormskinn för pengarna :S

Tack så mycket nu vet jag precis vad jag ska göra.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Sorry, men det är lite svårt att svara på hur du byter en fläkt när du inte talar om vilken fläkt det är ;)
Jag har en fläkt på grafikkortet som väsnas duktigt vid uppstart, men det stör inte så mycket, jag kan ju går ur rummet den minuten det tar att starta :e

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)